PR
Här är vinnarna i Spinn 2021
Publicerad: 25 februari 2022, 08:21
Nellie Östman och Bella Goldman vann årets rookie respektive årets kund.
Foto: Pressbild
Spinnvinnarna, som belönar Sveriges bästa marknads-PR, har utannonserats. Tävlingen är ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Nellie Östman utsågs till årets rookie och Bella Goldman på Lidl blev årets kund
Årets non-profit
Guld: New Normal med ”Stoppa Kattastrofen” för Djurskyddet Sverige
Juryns motivering
Här har vi kampanjen som på ett briljant sätt gör hunden till kattens bästa vän i kampen för jämlika djurlagar.
Silver: Volt med ”BAdwords” för Bris
Om priskategorin
Årets non-profit har på ett kreativt och effektivt sätt skapat resultat för någon intresse-, medlems- och branschorganisations varumärke och verksamhet.
Årets realtidsaktivitet
Guld: New Normal med ”Ljusa Minnen” för Fonus
Juryns motivering
Ibland får man gå ett extra varv och hugga i när kartan ritas om. Det är vi många som har fått göra under pandemin. Ingen har dock tänt 19 765 ljus för de människor som inte själva kunde. Förutom vinnaren i Årets realtidsaktivitet.
Silver: BCW med ”Beställ Glenn” för Unibet
Om priskategorin
Årets realtidsaktivitet ska på ett relevant och kreativt sätt ha svarat på, deltagit i och/eller förstärkt en händelse, kulturell eller nyhetsmässig, som skett i omvärlden. Den kommunikativa insatsen ska ha skett via förtjänade eller egna kanaler.
Årets thought-leader
Guld: Pack Train med ”Den nya spelplanen” för SDHL
Juryns motivering
Så klart att någon borde ta på sig ledartröjan i kampen för en jämlik sportsponsring. Nu har SDHL gjort jobbet och för alltid ändrat spelplanen med Spinn-juryn som hejarklack.
Silver: Spotlight med ”Bjurfors - Experten på premiumbostäder i Stockholm” för Bjurfors
Om priskategorin
Årets thought-leader har genom egna och förtjänade kanaler lyckats positionera ett företag som expert i en specifik fråga, område eller bransch – på ett sätt som stöttar deras affär/verksamhet.
Årets varumärkesbyggare
Guld: BCW med ”Trygg-Hansa: Innovationer som ger ringar på vattnet” för Trygg-Hansa
Juryns motivering
Att bygga ett varumärke som går att lita på, det får man göra med många ringar små, eller kanske snarare ett helt gäng livbojar och minst en innovativ kampanj per år. År efter år.
Silver: Wenderfalck med ”Polarbröd – Vägen tillbaka” för Polarbröd
Om priskategorin
Årets varumärkesbyggare belönar långsiktigt kommunikationsarbete som byggt varumärket över flera år genom främst egna och förtjänta kanaler. Även bidrag som deltagit inom andra kategorier tidigare år välkomnas
Årets Bästa PR
Guld: New Normal med ”Stoppa Kattastrofen” för Djurskyddet Sverige
Juryns motivering
För den här kampanjen höjde juryn sina tassar och utropade unisont: MJAU, katten så bra den här kampanjen är.
Om priskategorin
I Spinn tävlar många fantastiska PR-kampanjer, men bara en kan vara bäst. Årets bästa kampanj står i en egen klass vad gäller kreativitet. Kampanjen använder sig av, eller skapar, nya kanaler – alternativt använder mer traditionella kanaler på ett banbrytande sätt. Eftersom det är årets bästa kampanj är den stilbildande och inspirerande under år framöver.
Bella Goldman på Lidl tar hem priset Årets Kund i Spinn 2021
Juryns motivering
Utifrån initierade insikter och ett strategiskt budskapsarbete, har årets pristagare lyckats väcka uppmärksamhet och skapat engagemang, men framför allt fått människor att förstå och tycka om företaget. Årets kund är Bella Goldman på Lidl
Om priskategorin
Årets kund är en uppdragsgivare som har visat nyfikenhet och mod inför vad PR är och kan vara. Genom att ha varit en framsynt beställare är hen ett gott föredöme som kan inspirera en hel bransch. Även i denna kategori utnämner PRECIS styrelse vinnaren.
Årets Rookie i Spinn 2021 är Nellie Östman på Springtime-Intellecta
Juryns motivering
Årets rookie är en person som gillar att göra många olika saker och som medvetet sökt sig till vår bransch för att kunna göra det. Hon har ett brett synsätt på vad arbetet innebär och fångar ständigt upp perspektiv från såväl kunder som målgrupper. Hos årets rookie går kreativitet och analys hand i hand. Årets rookie är en lösningsorienterad person som trots kort tid i branschen har blivit en mycket viktig kugge på den byrå där hon arbetar och har starkt bidragit i viktiga kunduppdrag.
Om priskategorin
PRECIS styrelse utnämner årets nykomling i branschen. Kriterierna är att personen har arbetat högst tre år som konsult och har spelat en betydande roll i idé- och strategiarbete eller i genomförandet av ett visst kundprojekt.
Årets konsument-PR
Guld: Post med ”VI E AIK” för AIK Fotboll
Juryns motivering
Det här är en vågad halvvolley rakt upp i krysset. En fullträff som får målgruppen att jubla och bränna av en bengal…och köpa årskort trots publikstopp.
Silver: Aqua Dental/Sanders Agency med ”Spola rädslan” för Aqua Dental
Om priskategorin
Årets konsument-pr ska genom egna och förtjänade kanaler ha marknadsfört produkter eller tjänster till konsumenten på ett kreativt och relevant sätt med tydlig effekt på kort och/eller lång sikt.
Årets internationella
Guld: Stendahls med ”The Isolated Cinema” för Göteborg Filmfestival
Juryns motivering
Utgångspunkten var en isolerad upplevelse för en enda ensam människa. Men det blev en global snackis. Ren och skär PR-magi.
Silver: Gullers Grupp med ”Oceanbird” för Wallenius Marine
Om priskategorin
Årets internationella har sitt ursprung i Sverige och ska på ett kreativt sätt marknadsfört produkter eller tjänster till flera länder med tydlig effekt på kort och/eller lång sikt.
Årets integrerade
Guld: BCW med ”Badläge” för Trygg-Hansa
Juryns motivering
Egentligen är det sjukt att den här kampanjen ens behövs. Men vi vet ju alla hur lätt det är att bli uppslukad av sin telefon. Det är inte okej för föräldrar när det gäller bad och barn. Inga pr-åtgärder sparades när vinnaren gjorde något åt problemet. ((Guldläge för kampanjen badläge och vinnaren Trygg-Hansa)).
Silver: Aqua Dental/Sanders Agency med ”Spola rädslan” för Aqua Dental
Om priskategorin
Årets integrerade ska kreativt ha utnyttjat olika kanalers möjligheter för att bilda en effektiv helhet i syfte att nå affärsmålen.
Årets innovation
Guld: Wenderfalck med ”Skin for skin” för Apotek Hjärtat
Juryns motivering
Som sig bör i denna kategori har vinnaren tänkt utanför boxen. Eller snarare tänkt sig in i den box där den reklamtrötta målgruppen faktiskt befinner sig. Och där har vinnaren levererat budskap som tagits emot med öppna armar.
Silver: BCW med ”Badläge” för Trygg-Hansa
Om priskategorin
Årets innovation har använt banbrytande innovation och/eller teknik för att lösa kommunikativa utmaningar.
Årets hållbarhetskommunikation
Guld :Jung Relations med ”Bättre Begagnat” för Blocket
Juryns motivering
Här har man gjort allt by the book. Ett imponerande och hållbart hantverk som bygger en cirkulär framtida position.
Silver: BCW med ”Pladdling” för Carlsberg
Om priskategorin
Årets hållbarhetskommunikation ska ha kommunicerat ett företags hållbarhetsarbete (inkl socialt ansvarstagande) genom främst egna och förtjänade kanaler – på ett sätt som stöttar deras affär/verksamhet.