Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Har helt missat kommunikationen”

Publicerad: 28 augusti 2015, 11:58

Patagonias ull ska vara ansvarsfullt producerad – chockbilder i veckan visade hur fåren flåddes levande. Klädmärket avbröt snabbt samarbetet med leverantören. Men företaget har missat kriskommunikationen helt, anser samtidsanalytikern och experten på företagsetik Per Grankvist.


Ämnen i artikeln:

CSRKrishanteringPer Grankvist

De senaste veckorna har magstarka bilder spridits på hur våldsamma arbetare behandlar lamm och får på gårdar i södra Argentina. Ullproducenterna utgav sig för att sälja ansvarsfullt producerad ull från hållbara gårdar.

Fårfarmerna ingår i det argentinska ullnätverket Ovis 21 som levererar ull till klädmärket Patagonia – kända för sitt hållbarhetsarbete. Klädmärket klippte banden direkt. Men har än så länge varit sparsamma med att kommentarer kring händelsen.

– Det är en mardröm. Och Patagonia som profilerat sig inom hållbarhet har högre fallhöjd. Genom "Footprint Chronicles" har företaget redan befäst att de har en utmaning i leverantörskedjan. Det är bra att de har agerat snabbt, men vanliga konsumenter känner inte till detta eftersom de inte har kommunicerat på ett bra sätt, säger Per Grankvist till Resumé.

Patagonia meddelade redan den 18 augusti på Twitter att man avbrutit samarbetet med leverantören, företagets vd Rose Marcario uttryckte att hon var chockad över bilderna i ett öppet brev och Patagonia länkade också till sin hållbarhetspolicy. Men dagarna som följde spred sig nyheten om den argentinska farmen och först denna vecka uppmärksammades händelsen i svenska medier. Samtidigt har Patagonia varit tysta.

– Att de inte kommunicerat mer är ett allvarligt misstag. När de var inblandade i liknande problem med kinesiska läderleverantörer var de snabba att kommunicera. Kommunicerar du inte tror allmänheten att du döljer något. Jag kan dra parallellen till när Ikea och Hemtex råkade ut för en skandal med en dunleverantör som flådde sina gäss. Hemtex kommunicerade inte, medan Ikea gav sina kunder pengarna tillbaka. Trots att Hemtex inte var direkt ansvariga formades en bild av att de smet från ansvaret.

Hur ska Patagonias kriskommunikation se ut?
– På deras globala hemsida borde de tydligt avisera att de inte tycker att det här är ok och berätta var de gör på längre sikt. De har gjort allting rätt etiskt, men missat kommunikationen helt.

– De har en högre fallhöjd, men genom att de är transparenta med bristerna i leverantörskedjan med "Footprint Chronicles" har de också en krockkudde. Nu när de inte kommunicerat sedan den 18 augusti kommer många att misstänka att de inte har gjort någonting. Som fans till Patagonia är det första man gör att söka i deras kanaler för en kommentar.

Hur länge ska man hantera en sådan här kris?
– När nyheten sprider och håller i sig i veckor krävs det att man har en långsiktig plan för sin kriskommunikation. Det här är ett exempel på hur bolag aldrig kan skydda sig mot den mänskliga faktorn.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.