PR
Harald Ullman förnyade den politiska kampanjen – gav högersossen ett ansikte
Publicerad: 25 augusti 2021, 12:32
Till höger valaffischen från 1985 som kom att bli historisk. Till vänster Harald Ullman framför Socialdemokraternas valaffischer 1994. Foto: Tommy Nilsson från boken "Rösta! Om pr, prylar och påverkan" från 2009.
Med anledning av pr-mannen Harald Ullmans bortgång minns journalisten Janne Sundling valrörelsen 1985 och en socialdemokratisk kampanjledare som kom att förändra den politiska kommunikationen i Sverige. ”Ullman tänkte inte utanför boxen. Han befann sig aldrig riktigt innanför den”.
JS
Janne Sundling
Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann såg belåten ut när han gick omkring i Visby under Almedalsveckan den här julidagen 2010. Partiet hade just presenterat en affisch de skulle använda i valrörelsen
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.