Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

HBTQ-aktivisternas pr-krig mot OS-sponsorerna

Publicerad: 29 Januari 2014, 08:35

OS-sponsorerna McDonalds och Coca-Cola har hamnat i krig med HBTQ-aktivister som utnyttjar företagens sociala kampanjer för att protestera mot de ryska anti-gay-lagarna.


Ämnen i artikeln:

Proctor & GambleMcDonald´s

Coca-cola har tvingats stänga en kampanj där människor kunde heja på sina olympiska idoler genom att sätta meddelanden på cola-burkarna. Orsaken var att HBTQ-aktivister kapade kampanjen genom att uppmana folk att utnyttja sidan till att kritisera de ryska anti-gay-lagarna. Det berättar Huffington Post idag.

Bara några dagar tidigare skapade aktivister en egen version av Cokes ikoniska reklamfilm "I'd like to buy the world a coke" från 1971 med inklippta sekvenser av polisbrutalitet mot ryska homosexuella.

McDonalds har å sin sida blivit tvungna att överge hashtaggen #CheerstoSochi, som var tänkt att användas för att heja på amerikanska idrottare, efter att aktivister svämmat över den med tweets om det ryska förtrycket mot homosexuella och att McDonalds genom sitt sponsorskap bidrar till systemet.

Proctor&Gamble, som förutom sitt sponsorskap i OS också är rysk televisions största annonsör, har också fått en släng av sleven och utmålas nu som en metod att "rena" ryssland från homosexuella.

Frågan är nu hur företagen ska hantera det som av allt att döma rikserar att förvandlas till en PR-mardröm. Ska de falla till föga för sina homosexuella kunder och eller riskera att framstå som hjälpredor åt en förtryckande regim?

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Proctor & GambleMcDonald´s

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.