Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Hederspris för AIK-annons

Publicerad: 11 December 2013, 15:30

Annonsen som belönas.

Ett garv som politisk påtryckning ska inte underskattas. Simon Strand och Fredrik Preisler får hedersomnämnande av juryn för Årets lobbyist 2013 för AIK-kampanjen: Gå två – betala för tre.


Ämnen i artikeln:

Simon StrandÅrets lobbyist

I våras ville AIK Fotboll växla upp sin opinionsbildning kring de så kallade "polisnotorna"och vände sig till AIK-supportern och pr-konsulten Simon Strand.

– Jag hade kontakt med klubbarna redan när jag jobbade på Prime. Men de var ganska långsamma på bollen. Nu kom jag med ett upplägg som byggde på en kort och intensiv kampanj, säger Simon Strand.

Först knallade han runt i Almedalen klädd i polisväst och delade ut polisnotor. Till hemmamatchen mot Gefle gjorde han och Fredrik Preisler Gå två-betala för tre-annonsen som satte fart på debatten. "Erbjudandet gäller så långt lagen räcker", avslutades den dubbelbottnat.

– Det var ett sätt att vända på resonemanget. Tidigare hade det handlat om att klubbarna inte har råd att betala. Nu skiftade vi fokus till mottagaren, publikens perspektiv.

En helsida i Sportbladet gav maximal pr-effekt.

– Alla medier uppmärksammade det här. Samtidigt hade vi kontakt med politikerna. Främst de rättspolitiska talespersonerna i de andra allianspartierna. Strategin var att få FP, C och KD att ta ställning och splittra Moderaterna i frågan. I slutändan var det avgörande att Moderaterna bytte sida.

I mitten av oktober kom justitieminister Beatrice Ask med beskedet att polisnotorna - eller som det heter - ersättningsskydligheten - tas bort från 1 januari 2014.

Simon Strand har sin teori om hur det gick till:

– Ryktesvägen har jag hört att Fredrik Reinfeldt tog Ask i örat.

Nu var det inte första gången Strand agerade som kombinerad AIK-supporter/konsult. När Marabou lanserade sin lakritschoklad Black gjorde de det genom en pr-stunt där sångaren Tommy Nilsson först gick ut och berättade att han nu skulle kalla sig Black. Strand och AIK-alliansen kapade kampanjen samma dag, i slutändan kommer fler ihåg att det handlade om AIK än om choklad. Att det hela inträffade inför vårpremiären av fotbollsallsvenskan gjorde inte saken sämre.

12 587 åskådare kom för att se AIK slå Gefle med 3-0. Plus ett antal poliser.

Juryns hedersomnämnande 2013 till

Simon Strand och Fredrik Preisler för AIK-kampanjen:
"Gå två – betala för tre"

Genom annonsen "Gå två – betala för tre" inför hemmamatchen mot Gefle lyfte AIK tydligt fram frågan om att de föreningar som är bolag får betala för polisinsatsen på matcherna. AIK-kampanjen lyckades genom en enkel men mycket kreativ opinionsinsats väcka en debatt om polisnotorna som bidragit till att regeringen i höstas gav beskedet att skyldigheten för en arrangör att ersätta poliskostnaderna tas bort.

Janne Sundling


Ämnen i artikeln:

Simon StrandÅrets lobbyist

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.