Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Helt rätt och riktigt"

Publicerad: 1 september 2010, 13:53

Över 330 000 visningar på fem dagar. Sverigedemokraternas genomslag på nätet har varit enormt. Frågan är nu om de medvetet gjorde så att filmen blev stoppad. – Vore jag i deras läge hade jag gjort likadant. De agerade suveränt ur ett pr-perspektiv, säger Harald Ullman, vd på Ullman PR.


Ämnen i artikeln:

Harald Ullman

Harald Ullman, vd Ullman PR. Bild: Pressfoto.

Redan i fredags, efter att SD hade släppt sin reklamfilm vid valstugan på Sergels torg, sade TV4 nej till att sända den.

– Jag konstaterar att Sverigedemokraternas reklamfilm både är hets mot folkgrupp och bryter mot demokratiprincipen. Så det var inget särskilt komplicerat beslut som ansvarig utgivare, sade TV4-gruppens vd Jan Scherman till Resume.se.

Röster har sedan dess höjts som säger att partiet medvetet släppte en film som skulle bli refuserad av kanalen. Anledningen skulle vara att få publicitet och underbygga sin image som martyrer. Om så är fallet lyckades partiet väl, hävdar Harald Ullman, som bland annat låg bakom Socialdemokraternas klassiska yuppieaffisch.

– Att få sin film stoppad är helt rätt och riktigt utifrån ett mediestrategi-perspektiv, särskilt om de kommer med en ny film som kan sändas. Allting handlar om att få maximal publicitet och de lyckades det med, säger han.

Harald Ullman driver idag firman Ullman pr, och understryker att han inte har några sympatier för Sverigedemokraterna. Men att de har lyckats rikta uppmärksamhet mot sin film står han fast vid.

– Allt handlar om att vinna röster och att komma in i Riksdagen, säger han.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Harald Ullman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.