Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Hemlig rapport sågar Vattenfalls kommunikationsarbete

Publicerad: 27 februari 2013, 07:54

Elisabeth Ström, fd. kommunikationsdirektör på Vattenfall.

Foto: Björn Elgstrand.

UPPDATERAD. Vattenfalls kommunikationsarbete sågs jäms med fotknölarna i en intern rapport som SvD har tagit del av. Trots en budget på närmare 2 miljarder kronor ligger bolagets förtroende i botten.


Ämnen i artikeln:

VattenfallElisabeth Ström

Rapporten som tidningen har tagit del av är gjord av konsultfirman Askus på uppdrag av Vattenfall. Den 23-sidiga genomgången visar på en rad punkter hur Vattenfalls kommunikationsarbete fallerar.  

Bland annat konstaterar de att dubbla och trippla funktioner leder till ineffektivitet och frustration. Överlappande funktioner gör också ansvaret oklart. Vattenfalls kommunikationsarbete lider av onödigt långa ledtider, och byråer och andra externa parter får motstridiga budskap.  

Vidare konstaterar rapporten, enligt SvD, att en stor de av de kommunikationsansvariga befinner sig för långt ifrån kärnverksamheten, och att en för stor del av det som görs inte är affärsrelaterat. Fram för allt handlar det om bolagets omfattande sponsring. Askus hävdar också att det finns en tydlig motvilja mot att kommunicera negativa nyheter.

I senaste numret av Resumé beskrivs hur Vattenfall nu gör sig av med 100 kommunikatörer i en stor omgörning av kommunikationsavdelningen. Linus Almqvist, Jöran Hägglund och Lina Vicsai är några av de tungviktare som redan har slutat.

Enligt SvD har bolaget som mest haft 500 anställda kommunikatörer med en sammanlagd budget på närmare 2 miljarder kronor. Förre kommunikationsdirektören Elisabeth Ström får sig en rejäl känga för att ha misslyckats höja Vattenfalls anseende i en rad mätningar, trots flera kostsamma omstruktureringar och en lön i paritet med vad börs-vd:ar tjänar.

Till Dagens media konstaterar hon dock:
– Jag tog över en mycket stor kostnadskostym och ett kostnadsbesparingsprogram där jag fick upptaget att skära kostnaderna med över 50 procent. Mitt jobb var att centralisera och effektivisera och det levererade jag under min period på Vattenfall, säger Elisabth Ström till tidningen.
– Jag levererade på det som var utlovat. Det arbetet gick bra.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

VattenfallElisabeth Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.