Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Hemligheten bakom En Svensk Klassikers uppsving

Publicerad: 3 juli 2015, 12:03

Michael Thorén (t.v.) och artikelförfattaren Fredrik Nejman (t.h.)

Då - en sömnig organisation som luktade svett och blåbärssoppa. Nu – en klassiker som alla vill krama.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2015

I morgon kastar sig 15 000 simmare i det 16-gradiga vattnet i Vansbrosimningen. Flera tusen av dem är på jakt efter en svensk klassiker.
– Ifjol var det 9 300 som gjorde klassikern, året innan 9 000, säger Michael Thorén, vd för "En svensk klassiker".

På några år har de som fullföljer någon av de tre klassikerna – klassikern, tjejklassikern eller halvklassikern – ökat lavinartat. Bakom succén ligger en medveten marknadsföringsstrategi.
– Tidigare träffades ledningen för de fem loppen som ingår i klassikern några gånger per år över en middag. Men 2010 bestämde de sig för att satsa hårdare och då bolagiserades En svensk klassiker, säger Michael Thorén, vd för bolaget och tidigare sexfaldig svensk triathlonmästare och mångårig ordförande för Vätternrundan, ett av klassikerloppen.

Michael Thoréns uppdrag var tydligt – se till att driva deltagare till loppen. Och det har gått bra. Vätternrundan och Vasaloppet är fulla ett par minuter efter att anmälningen öppnar.
– Totalt deltar ungefär 185 000 i de olika loppen. Alla är unika och världens största i sitt slag.

Kan det bli så många fler?
– Både och. Vätternrundan kan inte bli större. Det handlar ju om trafiken. Men Lidingöloppet skulle kunna öka med tanke på att man nu har elljus de sista tio kilometerna, säger Michael Thorén.

En viktig del i marknadsföringen av en svensk klassiker är att få ut det i breda medier. Den största framgången är "En klassiker" där tittarna fått följa både okända och kända, till exempel artisten Richard Herrey och förra landslagssimmaren Emma Igelström i deras jakt på en klassiker.
– "En klassiker" på primetime i SVT har gjort mycket gott, säger Michael Thóren, som gått vidare med ett samarbete med Aftonbladet-tv.

I flera program får tittarna följa triatleten Jonas Coltings träning inför klassikern. I dag jobbar En svensk klassiker med 22 olika kommersiella aktörer. De sex tyngsta – så kallade partners – är ICA, Sporrong, Choice Hotel, Team Sportia, Craft och Assistancekåren.
– Vi jobbar med alla på lite olika sätt. Det gäller att hitta en speciell nisch för att hitta lämpliga sponsorer. Så var det till exempel med Assistancekåren. De finns ju på de svenska vägarna där Vätternrundan avgörs, säger Michael Thóren.

Ett nytt steg i klassikerns utveckling är Arbetsplatsklassikern. Här kan anställda göra en egen klassiker under 6 veckor.
– Du kan springa några kilometer om dagen och allt med stavar, stavgång till exempel, är tillåtet för Vasaloppet. Man fyller i sina aktiviteter digitalt och du kan jämföra med kollegor och företagen kan utmana varandra. Nästa steg är en skolklassiker. Redan i höst kommer en demoversion testas av några skolor i de orter där klassikerloppen finns.
– Det kommer att bli fantastiskt, också digitalt. Vi har tagit in en del grepp från gaming som är en värld som går hem hos den här gruppen.

Är det slut sedan. Eller går det att utveckla klassikern ännu mer?
– Vi måste hela tiden utvecklas. Och min dröm är att utveckla Arbetsplatsklassikern så att även alla som har ICA-kort kan vara med. Det är runt tre miljoner människor. Det skulle bli världens största hälsosatsning i så fall, säger Michael Thóren.

Fem nycklar till klassikerns marknadsföringssuccé
• Starkt varumärke. Mycket starkare än vad de olika loppen länge förstod.
• Tydligt. Enkel grundidé, som kompletterats med halv- och tjejklassiker.
• Säsongsneutralt. Pågår under hela året.
• Blandning ideellt/kommersiellt. Tusentals ideellt arbetande är grunden för att klassikern och loppen blivit en kommersiell succé.
• Hälsoperspektiv. Visionen med En svensk klassiker är att förbättra svenskarnas hälsa.

Så blir du en svensk klassiker
Genom att under tolv månader fullfölja Lidingöloppet(30 km), Vansbrosimningen(3 km), Vätternrundan(300 km) och Vasaloppet(90 km). Kan bytas ut mot Engelbrektsloppet(60 km). För att få halv- eller tjejklassikerna räcker det med kortare varianter av loppen.

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2015

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.