Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Hemtex dementerar – har inte tagit beslut om "Hemtext"

Publicerad: 18 november 2015, 13:14

Ulrika Good fick ett oväntat sms i morse.

Foto: Andreas Elgstrand.

UPPDATERAD. En oadresserad Tweet. Det räckte för att Hemtex skulle snappa upp tipset från den flerfaldigt prisbelönta copywritern Ulrika Good. Hon fick snabbt ett svar från "Hemtext" i ett sms-utskick. Men tilltaget gjordes personligt till henne - än så länge finns inget beslut om att utskicken även i framtiden ska heta "Hemtext".


Ämnen i artikeln:

HemtexUlrika Good

Företag är vana att hantera både hissningar och dissningar på sociala medier och i bland så även tips. När copywritern Ulrika Good fick ett sms från företaget fick hon ett infall och twittrade:

— Ulrika Good (@ulrikagood) November 11, 2015Otroligt att inte Hemtex kallar det Hemtext när de skickar mess. pic.twitter.com/d7bcYHlyaU

I dag, sju dagar senare, fick hon ett nytt sms. Nu från "Hemtext": "God morgon Ulrika, vi på Hemtex vill skicka dig ett "Hemtext" och passa på att önska dig en trevlig dag!", skriver de.

– Det var inte väntat. Det var jag som fick ett ordassociationsinfall och skrev en Tweet om det helt oadresserat. De har hittat min tweet och letat rätt på mig i sin telefonbok, säger hon.

Ulrika Good lämnade nyligen Dear Friends där hon varit anställd sedan 2013. Nu jobbar hon som frilans.

– Jag lyfter på hatten, det var snyggt av dem. Det känns sociala medie-smart och kul. Det blev bra också.

— Ulrika Good (@ulrikagood) November 18, 2015Yay! Jag fick Hemtex att byta namn på sina mess-utskick. pic.twitter.com/j1qdVsiesx

Det är Mona Adawi, som jobbar som ansvarig för Hemtex kundklubb, som är hjärnan bakom Hemtex tilltaget. När Resumé når henne, sent på onsdagseftermiddagen, dementerar hon att Hemtex skulle ha beslutat att byta namn på alla sina sms-utskick. Tilltaget gjordes specifikt för Ulrika Good.

– Något sådant beslut har vi inte tagit än. Men det är inte omöjligt, säger hon.

– Sociala medier är en allt viktigare del av Hemtex kommunikation med kunderna. Vi försöker att vara snabba på att fånga upp samtal eller trender. Ofta gör vi det med glimten i ögat. Vår överraskning för miljonkunden i Hemtex kundklubb är ett sådant exempel. I detta fall blev vi uppmärksammade på Ulrikas tweet av en samarbetspartner, och tyckte att det skulle vara kul att ge snabb respons. Dessutom var det ju ett smart förslag hon kom med.

Hur resonerade ni på företaget efter att ni blivit varse om Ulrika Goods tips?
– Kundreaktioner - bra som dåliga - hjälper oss hela tiden att förbättras. Vi vill att Hemtex ska uppfattas som en inspirerande heminredningskedja som har örat tätt mot konsumenträlsen.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

HemtexUlrika Good

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.