Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Högskola tar pr-hjälp för första gången

Publicerad: 16 februari 2009, 15:53

Blekinge Tekniska högskola är på jakt efter en pr-byrå som kan hjälpa dem att hitta nyheter i deras forskning och få ut dem i pressen.


– Vi är en liten högskola i landsorten men det vi gör här är av riksintresse, säger Lennarth Förberg, informationschef på Blekinge Tekniska högskola.
– Vi är en viktig resurs när det gäller teknisk forskning.
Högskolan har tidigare inte haft någon pr-byrå, men arbetet med att kommunicera verksamheten och forskningsresultat har växt så på senare tid att Lennarth Förberg nu bedömer att de måste ha hjälp av en byrå.
Uppgifterna för den som får uppdraget är flera. En av högskolans uppgifter är att få ut sina forskningsresultat till allmänheten, en uppgift statsmakten på senare år dess­utom har betonat vikten av. Därför är en av uppgifterna att hitta nyheter i högskolans verksamhet och förmedla dem till pressen.
– Vi måste marknadsföra oss mot näringslivet och samhället, säger Lennarth Förberg.
En annan uppgift är att främja forskningssamarbeten med högskolor utomlands och rekrytera studenter från andra länder.
– Vi vill bli ytterligare kända utomlands för det vi är bra på: tillämpad it och hållbar utveckling.
– Genom att kommunicera vad vi kan, tror vi att folk lättare kan ta kontakt för samarbeten.
Det gäller för övrigt även svenskt näringsliv och andra aktörer, som kommuner, landsting med flera.
Vad uppdraget är värt kan Lennarth Förberg inte säga eftersom de inte har köpt den här tjänsten tidigare.
– Men vi bedömer att det är tillräckligt mycket för att vi ska gå ut i en offentlig upphandling: över 160 000 per år. Vi ser att omfattningen av detta arbetet ökar för varje år.
Syftet är att teckna ram­avtal med maximalt tre leverantörer för två år med option på maximalt två års fortsättning.
– Vi hoppas att vi har skrivet ett avtal före sommaren, säger Lennarth Förberg.

truefalse

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.