Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Hon är Årets lobbyist

Publicerad: 11 december 2013, 15:11

Elisabeth Thand Ringqvist.

Foto: Andreas Elgstrand.

Vid årsskiftet skulle företagen krävts på omfattande månadsrapporter om sina anställda. Allt var klart. En utredning föreslog det, riksdagen ställde sig bakom och regeringen var på väg att lägga ett skarpt förslag. Men en intensiv lobbykampanj från Företagarna fick regeringen att dra tillbaka förslaget.


Ämnen i artikeln:

Årets lobbyist

Elisabeth Thand Ringqvist kan politiken från insidan. Hon var en av de centrala personerna bakom Centerpartiets omvandling och deltog i byggandet av Alliansen. Hon har själv en bakgrund på både Prime och JKL liksom på managementkonsulten McKinsey.

Hennes och medarbetarnas erfarenheter hade de stor nytta av i den intensiva kampanjen mot månadsrapporterna.

I botten fanns en rapport som visade att regeringen hade räknat fel. Vi jobbade med klassiska insändare runt om i hela Sverige och sedan använde vi Twitter, Facebook och annat för att nå opinionsbildare. Ta riksdagsledamöter - de når vi både genom sociala medier och lokala media. De ska bli återvalda på sin ort, och det är då det gör ont att möta en företagare som är arg på ICA.

– Man ska inte glömma bort den klassikern - insändarsidan.

Första förslaget om månadsrapportering kom i november 2011 .

– Då skrev jag handskrivna brev till alla riksdagsledamöter och berättade om hur det skulle kunna slå. Men frågan fäste inte alls.

– Det var först förra hösten när nästa utredning, som omfattande också socialförsäkringar kom, som vi själva såg fulla effekten. Då insåg vi: det här måste vi skruva upp ordentligt.

Fast när de började kampanjen fick de höra: "Jag skulle välja en annan fråga där ni har utsikter att nå framgång", sa en riksdagsledamot, "Det finns ingen återvändo. För många politiker har sagt att detta är nödvändigt", sa en politisk tjänsteman på regeringskansliet.

– Ingen trodde att det skulle gå. Det fanns också ett utskottsinitiativ i riksdagens som sa att det här ska genomföras. Vi kunde se på propositionslistan att förslaget skulle läggas fram 26 mars 2013.

Ett kampanjteam på Företagarna jobbade intensivt med frågan från december 2012 till mars 2013. På nationell och lokal nivå drev representanter för Företagarna opinion i tidningar och sociala media. Beslutsfattare i riksdag och regeringskansli kontaktades. Inför presentationen av regeringens vårbudget stod det klar att de vunnit en första delseger, regeringen förklarade att förslaget behövde analyseras mer. I augusti kom sedan beskedet: det blir inget förslag.

– När vi räknade i oktober var det 523 artiklar från oss i frågan. Framgången berodde på att vi kunde använda hela vår organisation. Och intuitivt fanns känslan att det blir en pålaga för mycket. Även många politiker sa det: det är sådant här som får företagare att tappa lusten.

Om det blev dyrt? Nja, de har inte räknat ut den exakta summan, men tror att kampanjen kostat Företagarna runt 300 000 - 400 000 kronor. Rätt lite med tanke på vad månadsrapporter årligen kunde kostat landets företagare enligt Företagarnas egen utredning: en miljard kronor.

Årets lobbyist 2013 är

Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna, för kampanjen Stoppa månadsrapporten

En enig utredning föreslog det, en riksdagsmajoritet ställde sig bakom det, regeringen skulle lägga en proposition om det i våras och de nya reglerna skulle gällt från årsskiftet. Med förslaget om månadsrapporter om anställda skulle företagen lämna detaljerade uppgifter för varje medarbetare varje månad i stället för kontrolluppgift en gång om året. Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist gick i spetsen för en motkampanj som snabbt och effektivt visade på höga kostnader i pengar, tid och krångel. I vårbudgeten skrev regeringen att förslaget skulle analyseras, i höstas förklarade man att det inte alls skulle genomföras.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Årets lobbyist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.