Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Hon blåste kändisarna på Facebook

Publicerad: 17 augusti 2009, 07:57

Ung, vacker och engagerad miljökämpe. Alla ville vara hennes vän på Facebook – både högt uppsatta politiker och journalister. Enda problemet: hon var en fiktiv figur i en ny bok av författarinnan Åsa Schwarz. Nova Barakel ingick i en kampanj, signerad Taste PR.


Ämnen i artikeln:

Marianne DjudicTaste PR

Nova Barakels profilbild på Facebook.

Nova Barakel är hjältinnan i Nefilim: Åsa Schwarz, IT-säkerhetskonsult och författare, tredje bok som släpps i september. Enligt uppgift ska hon ha vissa likheter med Lisbeth Salander, hjältinna i Stieg Larssons trilogi.

Men Nova Barakel har också levt ett aktivt liv på Facebook under lång tid.
Hon beskriver sig som miljöpartist, ateist, singel och 19 år.
Under tiden har hon lyckats samla på sig över 1000 vänner, flera av dem högt uppsatta politiker och erfarna journalister.
Men allt är egentligen en bluff, eller snarare en medveten och välregisserad kampanj inför boksläppet i september, signerad Taste PR.
Nova Barakel har också angett Taste PR som hennes arbetsgivare.

Resume.se ringer Marianne Djudic på Taste PR.
Hon vidhåller till en början att Nova Barakel är en verklig person, som jobbar på byrån.
– Nova har varit en jätteduktig praktikant hos oss, påstår hon.

Men när sedan Resume.se fortsätter och föreslår att det i själva verket är Åsa Schwarz som är Nova Barakels alter ego så backar hon.
– Det har du alltså kommit på … hur då? Boken är inte utgiven än. Den kommer först i september.

Men vi har just  hittat en recension på nätet!
– Ja, vi har just börjat skicka ut förhandsex.

Marianne Djudic är själv överraskad att identiteten lyckades hålla under så lång tid.

Över 1000 personer har hittills ”addat” Nova Barakel på Facebook, varav ett 50-tal är journalister. Flera av dem har också skrivit meddelanden till henne under tiden.  
– Åsa, jag och min kollega Richard Lindh som skött administrationen av Novas konto. Det har till och med gått så långt att vi själv nästan börjar tro att hon finns. Vi hade faktiskt tänkt hålla ut par veckor till.

Enligt Marianne Djudic valde man mellan Facebook och Twitter för kampanjen.
– Ett alternativ hade ju varit att starta en grupp på Facebook, men många av dem känns ju så tråkiga. Vi hade också planerat att lägga ut flera personer som förekommer i boken, vi har också lagt upp en kille som heter Eddie men kallas Stocken och en annan kille som heter Arvid. Men Nova är den som förekommer mest.

Hur tror du att godtrogna journalister reagerar när de inser att de blivit blåsta?
– Jag tror faktiskt inte att någon blir arg. De tycker nog bara att det är roligt. Åsa är ju också en person av kött och blod, med värderingar som ligger nära Nova. Hon har ju inte ljugit om till exempel den musik som hon gillar.

Men Åsa är ju ändå 17 år äldre än Nova?
– Men hon kan ju identifiera sig med henne, hon minns ju hur hon själv var som 19-åring.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Marianne DjudicTaste PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News