PR
Hon ligger bakom pr-succén
Publicerad: 4 november 2010, 12:01
Pr-kvinnan Annika Legath ligger bakom succén med kungaboken – ”Den motvillige monarken”. Pr-värdet uppskattas till minst 12 miljoner kronor. Boken släpptes i dag, och vid lunchtid hade det redan sålts 15 000 exemplar. – Jag har jobbat med pr åt Lind & Co sedan tre år tillbaka, säger Annika Legath.
Ämnen i artikeln:
Den motvillige monarkenKB
Karl-Johan Byttner
Annika Legath. Foto: Isabelle Ödesjö.
Förlagschefen Kristoffer Lind säger att Annika Legath skött pr-arbetet.
Annika Legath berättar också att hon förutom pr även hjälper förlaget med marknadsföring och en hel del andra uppgifter, då förlaget är litet. Hon har även arbetat med pr åt framgångsrika Piratförlaget.
Så det är du som ligger bakom den framgångsrika pr-strategin kring kungaboken?
– Njae. Det vill jag inte påstå. Du kan vi höras. Just nu är jag i full färd med att fixa exemplar till Kvällsöppet. De ska ringa när som helst, sa Annika Legath till Resume.se i går.
Då vi återigen ringer upp har hon problem med batteriet och kan inte prata:
– Jag hittar inte batteriet. Låt oss höras senare, säger Annika Legath.
Dagen efter bekräftar hon i alla fall att det var en medveten strategi att endast släppa valde delar av boken till utvalda medier. Men att det inte var hennes egen idé, utan att den växte fram i samråd med förlagschefen Kristoffer Lind och övriga medarbetare på Lind & Co. Då det råder bråda dagar efter mediehysterin kring kungaboken måste hon återigen bryta samtalet:
– Jag är sen till ett möte. Jag vill helst ha möjlighet att sätta in saker och ting i ett sammanhang. Kan vi ta det hela senare, säger Annika Legath.
Resumé sökt Annika Legath flertalet gånger efter detta.
Lind & Co har genom åren även fått pr-hjälp av Primes Fredrik Andersson.
– Vi har lärt oss mycket av honom, säger Kristoffer Lind.
Branschbedömare uppskattar att medieutrymmet för boken i veckan är värt minst 12 miljoner kronor.