Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Hon ska stärka bilden av Sverige

Publicerad: 8 April 2014, 19:41

Mia Enayatollah.

Mia Enayatollah har lämnat rollen som kommunikationsdirektör på Fastighetsägarna. Nu ska hon hjälpa till att stärka bilden av Sverige internationellt, som public affairs- och kommunikationsdirektör för Business Sweden.


Mia Enayatollah, som har ett förflutet även på Regeringskansliet och pr-byrån JKL, tillträdde sitt nya jobb förra veckan.

Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden, och ägs gemensamt av staten och näringslivet.

Varför bytte du jobb?

– Efter åtta och ett halvt år vid Fastighetsägarna Stockholm kändes det som ett naturligt steg att fundera kring nästa steg. Ett naturligt förändringsfönster uppstod under hösten då min tidigare vd, som hade rekryterat mig, gick i pension och ny vd tillträdde.

Vilka blir dina största kommunikationsutmaningar?

– Business Sweden har ett otroligt viktigt och spännande uppdrag som levererar stor samhällsnytta.Våra ägare består av staten respektive näringslivet och riktningen är solkar. Vi ska främja svenska företag att internationalisera och attrahera utländska företag att etablera sig i Sverige. Allt för att bidra till ökad tillväxt för Sverige.

– Samtidigt har vi ett ben i ren kommersiell konsultverksamhet och verkar i nära 60 marknader. Den kommunikativa utmaningen ligger i vår komplexa verklighet då vi verkar i skärningspunkten näringsliv, samhälle och politik. Vi måste vara välkända och uppskattade från såväl kunderna som aktörerna på den politiska arenan.

Marknadsför ni den svenska pr- och reklambranschen på något särskilt sätt?

– Pr och reklam ryms inom vår breda satsning på kreativa näringar. Det kan handla om direkta uppdrag från svenska företag eller offentliga främjandesatsningar. Business Sweden har dock inte genomfört något särskilt uppdrag för pr- och reklambranschen på senare tid, men är öppna för ett närmare samarbete på den globala arenan. Vi ser att förutsättningarna att öka svensk export är goda tack vare pr- och reklambranschens starka internationella ställning.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.