Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Hon tar över Friends Agenda

Publicerad: 23 Juni 2010, 13:44

Pr-byrån Friends Agenda har ny vd. Sara Leffler Morge tar över vd-jobbet från grundaren Mattias Andersson den 1 augusti.


Ämnen i artikeln:

Friends AgendaMattias AnderssonSara Leffler Morge

Sara Leffler Morge blir i augusti ny vd på Friends Agenda.

Fiends Agenda startade i september förra året av Peppe Engberg, Mattias Andersson och Robert Svensson som äger varsin tredjedel av byrån.
Hittills har Mattias Andersson stått som vd för företaget, men nu har byrån rekryterat en ny vd.
– Vi har delat på vd-jobbet och det har funkat så länge vi varit ett litet bolag. Men att skaffa en vd utifrån låg i planen redan när vi startade, säger Mattias Andersson.
– Jag är egentligen konsult. Vi behöver någon som har större intresse och är bättre skickad för det jobbet.

Den personen är Sara Leffler Morge, som kommer från JG Communications, där hon varit kundansvarig för Ericssonuppdraget.
– Sara har erfarenhet av stora internationella och komplexa uppdrag och vi håller på att driva åt det hållet, säger Mattias Andersson, som inte vill nämna några kunder vid namn men säger att de har 10-12 kunder varav de 4-5 största är ”stora exportföretag och finansiella aktörer”.
– Dessutom kan hon bidra med en mer professionell och kallhamrad attityd. Grundare och entreprenörer är inte alltid så bra på att leda företag.

Sara Leffler Morge kommer från JG Communications, som haft en turbulent period med flera chefsavhopp. Det har dock inte påverkat hennes beslut att byta jobb:
– Jag har varit sex år på JG. Det har variot sex bra år, men det är dags att gå vidare och detta är ett jättebra steg för min del, säger hon.
– Friends Agenda har ett starkt erbjudande med en uttalad ambition att driva kunskapsutveckling i kommunikationsbranschen. Det här känns verkligen som en spännande möjlighet, säger hon.

Dessutom lockade det internationella nätverkssammanhanget:
– Globala kunder har ett stort behov av att jobba med byråer som kan följa med ut och säkra kommunikationen på de globala marknaderna och samtidigit vara lokala, säger hon.
Friends Agenda tillhör det tyska nätverket Scholz & Friends. Under sommaren ska byrån bredda ägandet. Nätverket ska köpa runt 10 procent av byrån och enligt Mattias Andersson ska även personalen erbjudas ägande.
– Vi jobbar med de frågorna nu och hoppas klara av det till efter sommaren. På sikt ska alla som jobbar här ha en del av företaget, säger Mattias Andersson.

Själv ska han jobba mer som konsult i kunduppdragen.
– Plus forskning och utveckling. Jag blir laboratoriechef, säger han.
– Vi vill vara kunskapsdrivande och då måste man ägna rätt mycket tid åt själva erbjudandet.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.