Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 1 Februari 2012, 09:30
Janna Sundewall lämnar Westander efter åtta år och tar över som vd på Geelmuyden.Kiese i Sverige.
Foto: Pressbild.
Janna Sundewall börjar idag, onsdag, som ny vd för pr-byrån Geelmuyden.Kiese i Sverige. Hon kommer närmast från en roll som enhetschef hos pr-byrån Westander, där hon har tillbringat åtta år: – Målet är att skapa en lika framgångsrik verksamhet för Geelmuyden.Kiese i Sverige som vi har i Norge, säger hon
Norska Geelmuyden.Kiese har haft verksamhet i Sverige under många år, men trots att den svenska pr-marknaden är dubbelt så stor som den norska och danska tillsammans har verksamheten aldrig riktigt lyft i Sverige.
Men nu ska det bli andra bullar, enligt den nya Sverige-vd:n Janna Sundewall:
– På kort sikt ska vi rekrytera senior kompetens och på lång sikt ska vi bygga en lika stark ekonomisk grund i Sverige som i Norge, säger hon.
I Norge är Geelmuyden.Kiese en av landets mest kända pr-byråer och nu vill alltså byrån en gång för alla ta upp kampen med JKL och Kreab i Sverige.
Janna Sundewall kommer närmast från Westander, där hon har varit verksam i åtta är och är enhetschef tillika representant i ledningen.
Janna Sundewall gick in på Westander då byrån endast bestod av sex anställda och var en relativt okänd byrå:
– Min förhoppning är att Geelmuyden.Kiese i Sverige också ska vinna kundens bästa byrå, säger Janna Sundewall.
JKL och Kreab brukar inte vara särskilt öppna med vad man drar in varje år eller vilka kunder som använder byråerna, men att det är en bra bit att ta sig för Geelmuyden.Keise innan byrån är uppe på deras nivåer råder ingen som helst tvekan om.
Så sent som för bara ett par dagar sedan kunde resume.se berätta att Geelmuyden.Kiese i Sverige hade intäkter på 10,7 miljoner under 2011 , vilket ändå var en ökning med 16 procent jämfört med året innan.
Resultatet ökade också, dock från en låg nivå, med 84 procent till 1,5 miljoner kronor.
Nu har alltså den nuvarande Sverige-vd:n Åsa Elm valt att stiga åt sidan för att bereda plats åt Janna Sundewall.
Åsa Elm kvarstår dock på byrån som senior rådgivare och partner.
– Hon ville själv hoppa av som vd och jag blev headhuntad till jobbet, säger Janna Sundewall.
Geelmuyden.Kiese har drygt 80 anställda i Skandinavien, varav 50 i Norge, 25 i Danmark och endast 10 i Sverige:
– Jag vill inte recensera historiken, utan kan konstatera att det finns stor potential med tanke på hur stor den svenska marknaden är, säger Janna Sundewall.
Hur ska ni bli lika stora som i Norge. Ni har försökt ett bra tag?
– Ytterst handlar det om att hitta riktigt bra seniorer, säger Janna Sundewall.
Byrån har endast två senior idag, medan resten är juniorer. Men det finns inga planer på att göra sig av med sina juniora konsulter.
Varför har ni inte lyckats tidigare om det bara är så enkelt som att plocka in massa seniora konsulter?
– Jag vill som sagt ogärna recensera vad som har gått fel, säger Janna Sundewall.
Westander driver ju det här med att prata öppet om sina kunder ganska långt. Tänker du göra samma sak på Geelmuyden.Kiese?
– Byrån har värderingar som går ut på att verka för ett öppet samhälle, men sannolikt går vi inte ut lika öppet med våra kunder som Westander, säger Janna Sundewall.
Hon kan dock berätta att har byrån har kunder som Philips, Whirlpool, Bosch, Michelin och Matell. Det vill säga den gemensamman nämnaren är internationella kunder.
Janna Sundewall räknar också med att satsa på offentlig sektor, men hon tycker att det råder tuff konkurrens inom området. Inte bara från Westander, utan även byråer som Gullers och liknande.
Hon vill också att byrån blir starkare inom Public Affairs-området.
Hur stor pengapåse får du egentligen för att rekrytera massa seniorer?
– Det är mellan mig och min arbetsgivare. Men jag kan väl säga så här att vi går galet bra i Norge. Så det är en rejäl satsning vi talar om, säger Janna Sundewall.
Johanna Look efterträder Janna Sundewall som enhetschef på Westander.
Karl-Johan Byttner