Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Hon tvättar bort ”Gullers Grå”-stämpeln

Publicerad: 6 Mars 2014, 11:00

Gullers-vd Annika Sjöberg tog över posten för snart tre år sedan. Hon har jobbat hårt med att tvätta bort stämpeln att Gullers är ett gäng distingerade herrar som rör sig runt Norrmalstorg. – Det finns dem som har kallat oss Gullers Grå. Jag tycker inte att vi är en sådan byrå idag, säger hon.


Ämnen i artikeln:

ArlaMcKinseyAnnika SjöbergGullers

Gullers firar 25 år i år. Annika Sjöberg menar att byrån trots sina  många år i branschen går mot en tydlig föryngring och förnyelse.

Byrån hade inte juniorkonsulter tidigare exempelvis.

– Vår yngsta medarbetare var 35 år tidigare idag är de från 22 år och uppåt, säger Annika Sjöberg.

Byrån  genomförde bland annat stor satsning där man sökte aspiranter till  morgondagens bästa kommunikationsrådgivare för ett par år sedan.
– Vi tog in tre statsvetare och en kommunikatör. Det är roligt att få in folk som kan nya saker, säger Annika Sjöberg.

Gullers  köpte Bacon för ett par år sedan och har rankats som en av toppbyråerna  när det gäller digitala medier under senare år, enligt Annika Sjöberg.

Gullers kallas ibland Gullers Grå och det är en nidbild som hon inte känner sig särskilt stolt över.

Det är lite som med managementkonsulterna McKinsey och deras svarta kostymer. Det är ju också en särskild bild av ett företag?
–  Vi har varit ett kostymgäng och är fortfarande, men vi har också folk som går runt i jeans och t-shirts numera. Vissa anställda har även gått runt i flannelskjortor. Jag har  oftast dräkt, men det finns såklart fortfarande dem som har jeans, haha,  säger Annika Sjöberg.

Gullers har likt byråer som JKL varit lågmält  när det gäller kunduppdragen, men numera har byrån en annan uppfattning  kring öppenhetens vara eller icke-vara.

– Vi har en webbplats där vi  lyfter fram case och kunduppdrag. Vi håller även i återkommande  frukostar. Jag tycker däremot inte att man behöver ha öppenhet i allt  man gör, utan det är ju upp till kunden, säger Annika Sjöberg.

Ni har fortfarande klassiska uppdrag á la Socialstyrelsen?
–  Jo, vi jobbar med Socialstyrelsen, men vi arbetar även med en  instagramkampanj för Arla och gör också tv åt en stor kund. Vilken får  jag återkomma kring, säger Annika Sjöberg.

Resultatmässigt hade  Gullers en byråintäkt på 47 miljoner kronor, en rörelsemarginal på 7,8  procent och en vinst före skatt på 4,5 miljoner kronor under 2013.

Året innan låg rörelsemarginalen på 0,3 procent.

– Det var ett speciellt år då vi flyttade, säger Annika Sjöberg.

Gullers har så gott som noll marknads-pr:
–  Ingen kommer till oss för att marknadsföra choklad, utan de som kommer  vill ofta ha hjälp med komplexa kommunikationsstrategier och annat. Vi  har alltid leverat kvalitet och hamnat 1:a eller 2:a på vid Årets Byrå  under de senaste sju åren, säger Annika Sjöberg.

En ytterligare förändring på Gullers är att en anställning inte längre kräver att man går in som delägare.

–  Ibland sågs det nog mer som en skyldighet än en möjlighet. Det är ju  inte längre samma byrån som när Gullers grundades 1989 och bestod av  åtta seniora personer, säger Annika Sjöberg.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.