Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 8 mars 2013, 14:10
Tena introducerar den digitala insamlingskampanjen Sveriges Roligaste Manifestion i dag, det vill säga på Internationella Kvinnodagen. Syftet är att avdramatisera tabut kring inkontinens. Tena har i samarbetete med GolinHarris anlitat komikern och skådespelaren Elina Du Rietz för ändamålet. Pengarna går till kvinnorelaterad forskning hos Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.
Ämnen i artikeln:
Golin Harris”Jag har börjat i terapi. Inte sådan här vanlig terapi, utan skratt-terapi faktiskt. Inte för att jag inte kan skratta eller är deppig så där, utan för att jag har fått höra att man kan få multipla orgasmer.”
Så inleder komikern Elina du Rietz filmen som Tena hoppas ska bryta tabun kring inkontinens - här kan du se filmen.
– Vi tror på att man måste våga sticka ut och skämta om tabubelagda ämnen. I Sveriges Roligaste Manifestation använder vi skrattet som motor eftersom det är en del av problematiken och samtidigt en del av lösningen. Med humorns hjälp hoppas vi få fler att våga prata om inkontinens, säger Margareta von Renteln, Digital Manager på Tena i en kommentar.
En tredjedel av alla kvinnor mellan 20 till 74 råkar någon gång i livet ut för inkontinens. Det kan handla om vardagliga situationer som träning, lyft, nysningar eller skratt. Då skrattanfall ibland kan leda till att man kissar på sig har Tena använt sig av just humor.
Tena skänker 1 krona för varje visning av Elina Du Rietz-filmen –i skrivande stund är man uppe i 1 147 kronor.
Tena genomförde en liknande kampanj förra året – Sveriges Tystaste Manifestation:
– Det är väldigt roligt att jobba med uppdragsgivare som vågar ta ut svängarna och tänka annorlunda. Nu hoppas vi att kampanjen ska bli minst lika framgångsrik som förra året och samla in ännu mer pengar till forskningen, säger Sara Wretblad-Carreras, Head of Consumer PR på GolinHarris i en kommentar.
Elina Du Rietz avslutar filmen.
”Då känner jag plötsligt hur det rinner till. Fontänorgasm? Nej, bara fontän.”
Kampanjen pågår den 8-31 mars.
Arbetsgrupp:
PR-byrå: GolinHarris
Webbyrå: Creuna
Reklambyrå: Momentum
Mediabyrå: Carat
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Golin Harris