Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Humor ska bryta inkontinens-tabu

Publicerad: 8 Mars 2013, 14:10

Tena introducerar den digitala insamlingskampanjen Sveriges Roligaste Manifestion i dag, det vill säga på Internationella Kvinnodagen. Syftet är att avdramatisera tabut kring inkontinens. Tena har i samarbetete med GolinHarris anlitat komikern och skådespelaren Elina Du Rietz för ändamålet. Pengarna går till kvinnorelaterad forskning hos Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.


Ämnen i artikeln:

GolinHarris

”Jag har börjat i terapi. Inte sådan här vanlig terapi, utan  skratt-terapi faktiskt. Inte för att jag inte kan skratta eller är  deppig så där, utan för att jag har fått höra att man kan få multipla  orgasmer.”

Så inleder komikern Elina du Rietz filmen som Tena hoppas ska bryta tabun kring inkontinens - här kan du se filmen.

– Vi  tror på att man måste våga sticka ut och skämta om tabubelagda ämnen. I  Sveriges Roligaste Manifestation använder vi skrattet som motor  eftersom det är en del av problematiken och samtidigt en del av  lösningen. Med humorns hjälp hoppas vi få fler att våga prata om  inkontinens, säger Margareta von Renteln, Digital Manager  på Tena i en kommentar.

En tredjedel av alla kvinnor mellan 20 till  74 råkar någon gång i livet ut för inkontinens. Det kan handla om  vardagliga situationer som träning, lyft, nysningar eller skratt.  Då  skrattanfall ibland kan leda till att man kissar på sig har Tena använt  sig av just humor.

Tena skänker 1 krona för varje visning av Elina Du Rietz-filmen –i skrivande stund är man uppe i 1 147 kronor.

Tena genomförde en liknande kampanj förra året – Sveriges Tystaste Manifestation:
–  Det är väldigt roligt att jobba med uppdragsgivare som vågar ta ut  svängarna och tänka annorlunda. Nu hoppas vi att kampanjen ska bli minst  lika framgångsrik som förra året och samla in ännu mer pengar till  forskningen, säger Sara Wretblad-Carreras, Head of Consumer PR på  GolinHarris i en kommentar.

Elina Du Rietz avslutar filmen.
”Då känner jag plötsligt hur det rinner till. Fontänorgasm? Nej, bara fontän.”

Kampanjen pågår den 8-31 mars.

Arbetsgrupp:
PR-byrå: GolinHarris
Webbyrå: Creuna
Reklambyrå: Momentum
Mediabyrå: Carat

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

GolinHarris

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.