Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Hypens baksida

Publicerad: 24 juni 2009, 08:43

Apple är ett av världens mest beundrade företag. Det är också ett företag som lyckas få massor med pr – utan att kommunicera. Men strategin skapar också stor rädsla internt.


Ämnen i artikeln:

Apple

Senaste versionen av Ipod nano. Foto: Apple

I förra veckan lanserade Apple den tredje versionen av sin mobiltelefon Iphone. Mediernas intresse var inte riktigt lika stort som vid Sverige-lanseringen förra sommaren. Ingen annan mobiltillverkare får samma uppmärksamhet som Apple.

Redan efter tre dagar hade Iphone 3G S sålt en miljon exemplar. Men företagets informationspolicy ifrågasätts nu allt mer.

Under våren har grundaren och vd:n Steve Jobs varit sjukskriven från Apple. Nyligen läckte nyheten ut att han genomgått en levertransplantation. Men det var två månader efter att operationen skett. Så bra är bolaget på att hålla tyst om vad som sker.

Nu ryktas det att Steve Jobs är tillbaka på Apple. Men företaget vägrar att bekräfta att så är fallet.

New York Times har granskat Apples kommunikationsstrategi och kommer till slutsatsen att den genomsyrar hela företagets kultur. Speciellt skyddad är informationen som rör nya produkter.

Anställda jobbar under en mantel för att inte produkten ska synas. När de är framme i dagsljus, tänds röda varningslampor, skriver New York Times.

Om information trots det kommer ut till medier eller konkurrenter så åker läckan ut på studs. Apple har också försökt stämma ett antal bloggar som avslöjade nyheter kring Apple. Företaget förlorade dock och fick betala rättegångskostnader på 700 000 dollar.

Det kan också tyckas märkligt att ett företag som Apple, vars produkter och tjänster underlättar kommunikation mellan människor väljer att berätta så lite om sin verksamhet.
– De kommunicerar inte. Det är en totalt svart låda, säger Gene Munster analytiker på Piper Jaffray till New York Times.

Han berättar också att Apple inte drar sig för att ljuga. En chef berättade för honom att det inte fanns några som helst planer på att utveckla en Ipod utan skärm.
Straxt efter det såg Ipod Shuffle dagens ljus.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.