Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

IBM:s superdator vann i Jeopardy

Publicerad: 17 Januari 2011, 13:58

IBM och dess reklambyrå Ogilvy & Mather använder sig av det populära frågesportprogrammet Jeopardy för att marknadsföra IBM:s superdator, Watson. I en tävling mellan datorn och världsmästaren i Jeopardy, Ken Jennings, vann Watson.


Ämnen i artikeln:

IBMOgilvy & Mather

Bild ur YouTube-filmen.

I torsdags anordnades den första testomgången i det populära frågesportprogrammet Jeopardy mellan IBM:s superdator, Watson, och världsmästaren i Jeopardy, Ken Jennings, skriver Computerworld.com.

I kampen mellan människa och maskin gick denna gång segern till maskinen i testomgången inför tävlingen som kommer att sändas på amerikansk tv mellan den 14 till 16 februari.

IBM:s superdator är resultatet av fyra års forskande och förhoppningen har varit att skapa ett datorsystem som ska bli bättre än människor på att svara på frågor ställda i naturligt språk.

– Efter fyra års forskning tror vårt forskningsteam att vi är redo att anta den utmaning som Jeopardytävlingen erbjuder, säger David Ferrucci på IBM till Computerworld.com

Att låta superdatorn testa sina färdigheter i Jeopardy kan visa sig vara ett genidrag av IBM och dess reklambyrå Ogilvy & Mather. Om Watson lyckas vinna även i de tv-sända omgångarna lär det ge fin pr för dataföretaget.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

IBMOgilvy & Mather

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.