Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Idrottsprofiler i kampanj mot övergrepp på barn

Publicerad: 10 Maj 2017, 09:11

Foto: Kampanjbild

Organisationen Tre ska bli noll lanserar kampanjen Idrottsbrevet i samarbete med reklambyrån Business & Emotions.


Ämnen i artikeln:

Anton HysénPatrik SjöbergLinnéa ClaesonElaine Eksvärd

Sedan tidigare har Tre ska bli noll i samarbete med Business & Emotions även lanserat kampanjen "Förskolebrevet". I den nya kampanjen, "Idrottsbrevet", med syfte att motverka sexuella övergrepp mot barn, inom och utanför idrotten. De båda initiativen har satt upp konkreta riktlinjer för hur förskolor och idrottsföreningar bör tackla den här typen av problem. Grundare för organisationen är retorikern Elaine Eksvärd.

– Som förälder berörs man verkligen av den har typen av frågor, och blir lite skrämd när man förstår hur stort problemet faktiskt är. Det känns hedrande att Tre ska bli noll, som har en så tydlig tanke och strategi, valt oss som partner, säger Peter Karlsson, VD för Business & Emotions.

I samband med initiativet har Business & Emotions skapat sajten idrottsbrevet.se och har som bollplank hjälpt till med filmer och det kommunikativa upplägget.

– När magkänslan är rätt så blir det mesta väldigt bra. Vi fick redan i vintras en kontakt med B&E som pro bono-byrå och har sedan dess arbetat ut en hel del material för Treskablinoll. Den 9 maj lanserar vi vår andra stora kampanj helt i B&E:s regi och magkänslan kan inte bli bättre. Vi är otroligt tacksamma för resurser och engagemang till max, säger Linda Grådal, projektledare på Tre ska bli noll.

Några av ambassadörerna för kampanjen är Patrik Sjöberg, Linnéa Claeson, Mikaela Laurén och Anton Hysén.

Så sent som i slutet av april dömdes en tidigare ungdomsledare i AIK för sexuella övergrepp mot tre ungdomar.

I januari skakades även England av en stor skandal där så många som 526 ungdomar rapporterat att de utsatts för övergrepp under sina perioder som ungdomsspelare i fotbollslag.

PR-konsulten Elsa Lantz har skött PR-arbetet för både Idrotts- och Förskolebrevet.

– Idrottsbrevet är redan en pr-succé med 54 publiceringar på ett dygn och en bred räckvidd i allt från Nyhetsmorgon, Gomorron Sverige, Aftonbladet TV och DN Sport. Vi hade inte en fet budget för att nå ut, så jag är vansinnigt glad att pr-strategin flög och nådde brett för att höja säkerheten bland de tusentals barn som är aktiva inom idrottsrörelsen i Sverige, berättar hon.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.