Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Ilska mot filmfestivalen: ”Vi tar till oss av kritiken"

Publicerad: 20 november 2015, 15:44

Svettigt läge för Stockholms filmfestival.

UPPDATERAD. Stockholm Filmfestivals facebook-sida svämmar över av ilskna kommentarer på grund av sponsorskapet med Canada Goose. – Vi tar till oss av kritiken, säger sponsorchefen Astrid Hallenstvedt.


Stockholm Filmfestival har pågått sedan den 11 november. Men medan den internationella festivalen är inne på sin sista dag är det många som rasar över arrangemanget och dess sponsor Canada Goose på festivalens Facebooksida.

"Jag är ledsen men ni har totalt förlorat er trovärdighet. Nästan pinsamt att det är ni som visar dessa filmer. Nä - locket på, girighet och censur känns mer som ni", skriver en av kritikerna.

"HALLÅ SVARA PÅ KRITIKEN!!!!!", skriver en annan.

"Skamligt att ni inte tar detta på allvar. Skärp er och gör skillnad mot någonting bättre istället! Jag var lyckligt ovetande om ert samarbete med pälsindustrin och Canada Goose, men nu är ni ännu en "aktör" som jag och mina vänner skall tänka på att inte stödja i alla fall!", skriver en tredje och en fjärde:

"Ska ni komma med ett utlåtande som rör Canada Goose? Vi kommer inte lägga av bara för att ni ignorerar oss".

Enligt vad Resumé kan se skrevs de första kritiska kommentarerna i vid lunchtid i förrgår. Sedan dess har filmfestivalen lagt ut flera "vanliga" inlägg – men inte svarat på kritiken. Det har skapat stor frustration hos många som har kommenterat.

När Resumé når sponsorchefen Astrid Hallenstvedt säger hon att de känner till kritiken på Facebooksidan.

– Vi har ju fått kritik de här två senaste dagarna från djurrättsvänner. Det är för vårt val av samarbetspartner. Vi tar till oss av kritiken. Vi har jobbat med sponsorssamarbeten sedan vi startade för 26 år sedan. Och vi utvärderar våra samarbeten efter varje festival, säger hon.

Varför valde ni att ta in Canada Goose som sponsorer?
– Vi vet att de har en lång tradition av att samarbeta med filmbranschen. De samarbetar med många andra filmfestivaler som hålls i länder med ett kallare klimat.

Kände ni till kritiken som riktats mot Canada Gooses bristande djurhållning innan ni tog in dem som sponsorer?
– Vi gör alltid en bedömning innan vi går in i samarbeten. Men att vi samarbetar med dem är inte något nytt. Det gjorde vi även förra året.

Men kände ni till kritiken?
– Under den här resans gång så har vi utsatts för en del hot från djurrättsvänner. Vi har en polisutredning som pågår nu. Därför vill jag inte kommentera mer än det jag redan har sagt.

Fick ni kritik förra året också?
– Nej, det fick vi inte.

Kommer ni att fortsätta samarbeta med Canada Goose efter det här?
– Vi utvärderar som sagt alla våra samarbeten efter varje festival.

Hur kommer det sig att ni inte svarar på kritiken på er Facebooksida?
– Vi har haft otroligt mycket att göra och därför har vi låtit kommentarerna ligga där. Vi är fullt upptagna med festivalen, men vi tar som sagt till oss av kritiken.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.