Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

INGOs glädjeyra: ”Bland det roligaste som hänt i hela mitt liv”

Publicerad: 20 juni 2016, 17:23

Fr. vä: Josefine Richards, Joachim Ewert, Magnus Ivansson och Julia Blomquist från INGO samt Jenny Engström från Svenska Turistföreningen.

Foto: Yasmine Winberg

INGO vinner Cannes Lions Grand Prix för första gången någonsin. Det allra finaste priset får de för kampanjen "The Swedish Number". – Jag är så glad att jag inte finner några ord, säger INGOs projektledare Joachim Ewert.


Ämnen i artikeln:

The Swedish NumberIngoCannes Lions 2016

INGO inleder Cannes Lions starkt med ett Grand Prix, fyra silver- och två bronslejon. När Resumé möter upp arbetsgruppen under måndagseftermiddagen är det redan full fest i strandbaren där de sitter.

– Det här är nästan är lika stort som när barnen föddes, säger Jenny Engström, kommunikationschef på Svenska Turistföreningen.

På frågan om vad som gjort The Swedish number till en framgång kommer ett gäng olika anledningar. Kärlek och motivation i arbetsgruppen är en. En annan att varje samtal är unikt och att båda parter blir utbildade i den andres kultur. Dessutom är kampanjen lätt att ta till sig och lätt för medier att rapportera om. Men också att samarbetet mellan Svenska Turistföreningen, INGO och pr-byråerna Cohn & Wolfe och Grey i New York gått så bra. En femte anledning är att det är svenskarna som marknadsför Sverige, inte Svenska Turistföreningen.

– Det är kittlande, och något som orsakade rädsla i början. INGO föreslog detta i november, och dagen efter återkom vi med beskedet att vi kör. Den som pratar dåligt om Sverige kan lika gärna göra det i Cannes som över ett telefonsamtal. Jag är stolt över att vi vågade, säger Jenny Engström.

Men i början var det var nervöst.

– Skulle någon ringa, och skulle någon svara? Vi bad alla vi kände att ladda ner appen. Det var panik innan lansering. När kampanjen gick igång satt jag bokstavligen i morgonrock hela dagen. Det är första och enda gången jag har känt mig som en rockstjärna – jag fick välja bort intervjuer eftersom jag hann inte med alla, säger Jenny Engström.

Vad betyder den här vinsten för INGO som byrå?
– Vi är oerhört stolta över att vinna Grand Prix – det är inte så många svenska byråer som får chansen att göra det, säger Joachim Ewert.

Han minns tillbaka till fredagen då USA:s president Barack Obama uppmärksammade kampanjen.

– Det var en oerhört bra fredag – nu har vi en jättebra måndag. Men det är lite sorgligt att vi stänger ner numret nu på fredag. Det har varit till hjälp för många ensamma svenskar.

Björn Ståhl, edc på INGO, fyller i:
– Den här vinsten betyder jättemycket för oss. Det är det yttersta kvittot på det vi har jobbat för i flera års tid. Nu har vi lagt oss på den här nivån. Har vi varit där en gång, kan vi komma dit igen, säger han.

– När vi åker till Cannes varje år har vi som mål att åka hem med ett lejon, i vilken valör som helst. Därför är det här en helt fantastisk öppning.

Även Björn Ståhl är oerhört glad för vinsten.

– Det här är bland det roligaste som har hänt i hela mitt liv. Jag har jobbat i den här branschen i 27 år, men det här är mitt första Grand Prix i Cannes – något som varit ett målsnöre. Stort!

Ni har öppnat Cannes Lions-veckan starkt. Hur kommer INGO att stå sig vidare under veckan?
– Vi ser på kommande vecka med försiktig optimism, säger Björn Ståhl.

Inte heller INGOs cd Josefine Richards vill sia om eventuella framtida priser.

– Jag hör Björn Ståhls röst ringande i bakhuvudet om att man inte ska jinxa, så därför kan jag tyvärr inte uttala mig om det, säger hon och skrattar.

FAKTA / The Swedish Number
Antal samtal: 177 000, i snitt 2400 samtal per dag.
Antal länder som ringt: 186 stycken.
Längsta samtal: 4 timmar och 50 minuter.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News