Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Internationellt genomslag för Visit Swedens demokratiinitiativ

Publicerad: 23 Juni 2014, 11:05

För att stärka bilden av Sverige som ett öppet och kreativt land startade Visit Sweden Democreativity där Sverige bjuder in världen till kreativt samskapande. Det första steget i initiativet samlar dataspelsidéer och har fått stor uppmärksamhet i den globala pressen.


Ämnen i artikeln:

Thomas BrühlVisit Sweden

Democreativity ska lyfta fram Sveriges kreativitet och de kreativa näringarna. VisitSweden är tror starkt på att kreativitet frodas i en miljö präglad av öppenhet för nya intryck och fritt utbyte av idéer. I ett första steg har organisationen vänt sig till spelvärlden, där Sverige sedan en tid tillbaka har en stark internationell position inom spelbolagsutveckling.

Genom en öppen inbjudan till alla dataspelsintresserade i världen har organisationen uppmuntrat till kreativitet för nya spelidéer som man skulle vilja se mer av. Nyligen lanserades resultatet av de 500 idéer som världen bidragit med genom att vi tillsammans med en expertpanel tagit fram en beskrivning av vad världen helst vill se i nya spel. Som ett examensarbete har sedan studenter på spelutvecklarprogrammet på Högskolan i Skövde gjort tre spelprototyper, som bygger på de insamlade idéerna.

– Initiativet är samtidigt en inbjudan till alla i omvärlden att betrakta fenomenet Democreativity eller ta del av samskapandet som sker på sajten. Detta är ett koncept som kan tillämpas på alla kreativa näringar. Vi testar nu en första pilot. Nästa ämne blir kanske design, film eller mat, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden till Resumé.

Just att samarbeta med andra, att spelen sker i fantasimiljöer och att lösa en uppgift snarare än att vinna är några av sakerna på önskelistan som spelutvecklarna tagit tillvara. Sammanställningen har resulterat i en brief som är öppen för spelutvecklare världen över  och ligger på kampanjsajten.  

Sedan april har initiativet skapat rubriker i bland annat The Independent, The Next Web, Times of India, BBC Radio och International Business Times. Sammanlagt har Democreativity hittills spridits till 120 miljoner människor.

– Vår bedömning så här långt i projektet är att initiativet Democreativity har stuckit ut och intresserat målgruppen och därför fått vidare spridning. Idén har tagits emot väl på den globala arenan där människor varit positiva till Sveriges sätt att bjuda in omvärlden att skapa nya idéer tillsammans. Man har velat sprida detta vidare i sina egna nätverk för att berätta om initiativet, säger Thomas Brühl.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Thomas BrühlVisit Sweden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.