Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

IPRA-guld till Rippler

Publicerad: 3 september 2013, 06:33

Rippler tar hem årets IPRA-guld i kategorin "PR on a shoestring" för sitt arbete med Stockholms Stadsmission.


Ämnen i artikeln:

Rippler

IPRA Golden World Awards anordnas årligen av IPRA, International public relations association, och belönar spetskompetens inom PR.

Kategorin PR on a shoestring är en av de mest prestigefyllda och belönar "an imaginative PR campaign done on a small budget" där bidragen skall ha utförts inom en budget på högst 10 000 Euro.

Kampanjen som tog hem priset är "För en mänskligare stad", en del av Stockholms Stadsmissions julkampanj för att uppmärksamma hemlöshetsfrågan.

Genom att låta deltagarna i Stockholms Stadsmissions hemlöshetsverksamheter visa upp "sitt" Stockholm syftade kampanjen till att skapa förståelse och driva donationer.

Kampanjen skapades med hjälp av människor som lever eller har levt i hemlöshet. I samarbete med Fotografiska Museet fick deltagare i Stockholms Stadsmissions verksamheter möjligheten och förutsättningarna att dokumentera sitt Stockholm genom kameralinsen. De bilder som togs visades, tillsammans med texter från fotograferna, i en gripande och stark utställning på Fotografiska och blev också en julkalender i DN Stockholm.

-       Det viktigaste för oss var att vi ville låta de människor som lever i hemlöshet, och som Stadsmissionen arbetar med, själva skulle få visa sin bild av Stockholm, säger Katrin Ludvigsson, medgrundare till Rippler och ansvarig för kampanjen. På så sätt får de välja hur personliga de vill vara och vad de vill visa – det blir helt på deras villkor.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Rippler

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.