Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 11 januari 2012, 09:27
Lina Thomsgård genomskådade bluffen.
Lina Thomsgård blev uppringd av en kvinna från 118 200 som ville uppdaterad hennes företagsuppgifter. Men efter att Lina Thomsgård förstått att det var något lurt gick kvinnan på pumpen.– Jag drabbades av deckarsjukan och började fråga ut henne, säger Lina Thomsgård.
Ämnen i artikeln:
Lina ThomsgårdLina Thomsgård är inte bara PR-manager på Forsman & Bodenfors, utan även grundare av den ideella Rättsviseförmedlingen. Men enligt henne var det inte den erfarenheten som gjorde att hon kände på sig att det var något lurt med kvinnan som ringde från 118 200.
Nej, det handlade snarare om att hon endast ett par veckor innan hade läst om när hennes vän Tom Pyl drabbats av något liknande.
När hon väl insett att det rörde sig om en bluff fick kvinnan som ringde upp henne det hett om öronen.
– Jag lyckades parera det hela, säger Lina Thomsgård.
Hon började med att fråga kvinnan vem hennes arbetsgivare är.
Denne svarade – att det är de som har anställt henne.
Då frågade Lina Thomsgård vem som i så fall har anställt henne.
Då svarade kvinnan – de som betalar min lön.
Då fick Lina Thomsgård nog och gjorde klart för kvinnan att hon inte tänker betala något.
– Jag har förstått att man i sådana här sammanhang ska vara väldigt tydlig, säger Lina Thomsgård.
Enligt henne ska många andra personer ha fått liknande telefonsamtal på sistone.
Hon tycker ändå lite synd om "Sandra", som ringde upp henne.
– Jag bad först om ursäkt för att jag var lite kort, men sedan insåg jag att det var något lurt och ändrade mig snabbt. Men jag hoppas ändå att "Sandrorna" får roligare jobb i framtiden, säger Lina Thomsgård.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Lina Thomsgård