Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Jag blev inspelad i smyg”

Publicerad: 29 december 2011, 13:09

Foto: SVT.

SJ:s pressinformatör Sven-Ingvar Håkansson förklarar nu bakgrunden till det kritiserade uttalandet. Han menar att han spelats in smyg och att han i själva verket syftade på journalisterna.


I ett inslag i Rapport i går uttalar sig SJ:s pressinformatör Sven-Ingvar Håkansson om kritiken mot SJ:s hantering av informationen efter Dagmar. Han säger bland annat:
– Alltid, varenda gång så är det ett väldigt tjatande om information.

Uttalandet har väckt heta känslor och sågades rejält av pr-konsulten Jenny Kölfors.

Sven-Ingvar Håkansson riktar nu istället kritik mot SVT. Han menar att inslaget spelats in i smyg och att han inte informerats om att reportern genomförde en intervju.

– Självklart så är SJ:s fokus att informera våra resenärer med all den trafikinformation som vi har. Vi gick bland annat under helgen ut med sms till 10 000 drabbade resenärer som vi hade telefonnummer till. När det gäller inslaget i Rapport så spelades jag in i smyg trots att jag vid flera samtal under dagen förklarat för Rapports reporter att SJ:s policy just då var att vi inte ville gå ut och ytterligare kommentera kritiken mot den bristande informationen. Rapport valde sen att klippa valda delar av vårt telefonsamtal och sända det som en ”intervju”, skriver han i ett mejl till Resume.se.

I inslaget framstår det som att han åsyftar resenärerna när han säger att det är ”et vädigt tjatande om information”. Något Sven-Ingvar Håkansson anser vara helt felaktigt.

– Beträffande mitt uttryck om ”tjatandet” så syftade jag på att journalister ofta jagar SJ så fort det uppstår problem i  järnvägstrafiken, oavsett vems skulden  till trafikproblemen är. Inslaget klipptes dessvärre så att det framstod som att det var våra egna resenärer som åsyftades när jag använde ordet tjata. Det är mycket olyckligt anser jag.

– Vi vet att vi brister i information till våra resenärer stundtals, speciellt när trafiken drabbas av stora väderstörningar på många håll samtidigt eller som i julhelgen när Trafikverket stoppade tågtrafiken i norr. Vårt mål är att nå alla drabbade resenärer med rätt information och vi arbetar hårt för att förbättra oss.

Göran Larsson, redaktör på Rapport, håller inte med om att telefonintervjun skett i smyg.

– Eftersom vi hade väldigt vältaliga resenärer i inslaget så sökte vi naturligtvis SJ för en kommentar. De vägrade att ställa upp framför kameran. Då gjorde vi telefonintervjun med honom. Ett helt korrekt journalistiskt förfarande. Han kan inte säga att vi har spelat in honom i smyg.

Han menar att intervjun klippts så att det verkar vara resenärerna som åsyftas i stället för journalister. Kommentar?
– Den uppfattningen delar inte jag.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.