Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Jag börjar bli trött på att upphandla pr-byråer”

Publicerad: 8 oktober 2013, 09:03

Pr-upphandlingen har blivit en huvudvärk för Magnus Stein. Magnus Stein

Foto: Pressbild.

Magnus Stein, grundare och vd för agreement24, är frustrerad. Bolagets produkt "digitala juristen" ska marknadsföras – men pr-byråerna lyssnar inte ordentligt utan vill bara sälja på bolaget en massa andra tjänster. – Jag börjar ärligt bli trött på det här med att upphandla pr-byråer, säger Magnus Stein till Resumé.


Magnus Stein berättar att agreement24 håller på att ta in ytterligare kapital och att tiden nu är mogen för att gasa marknadsföringen i Sverige. Enligt Stein kan tjänsten med den digitala juristen revolutionera den konservativa juristbranschen för privatpersoner och småföretagare – och bolaget ser pr som ett naturligt inslag i mixen.

Bolaget driver sedan tidigare en juridikskola i Anders Anderssons Driva eget och bolaget har på egen hand har själva lyckats få in artiklar om sin digitala jurist i flera medier.

Men man vill ha ytterligare hjälp, och vänder sig därför till pr-byråer. Magnus Stein upplever det dock som svårt att få byråerna att lyssna ordentligt på bolagets behov.

–      Det jag önskar av pr-byråerna är att få hjälp att nå ut med budskapet eftersom vår tjänst är något allmännyttigt som samhället och individer tjänar på, samt att vi utmanar denna högmarginal-bransch. Uppdraget är att få in oss i artiklar och hjälpa till med strategi för ett nyhetsinslag i tv om exempelvis riskerna med att inte ha ett testamente, bara tio procent av de som borde ha ett har det, säger Magnus Stein.

Men upphandlingen kantas av problem eftersom alla byråer vill göra en egen analys på alldeles för många timmar.

–      Vi har info om det så det räcker, säger Magnus Stein och fortsätter:

–  Vi vill inte till exempel inte ha en "sociala media basic set up" och betala för den eller något av allt det andra "lull lullet" som ska ingå, vi har det redan eller har inte behovet just nu.

Pr-byråernas erbjudanden matchar inte bolagets behov och lyhördheten är dålig.

– Prisbilden är antingen x antal hundra tusen för en engångsinsats som ingen kan lova ge något, dock får vi en kommunikationsmanual alternativt att vi ska betala 30 000 i månaden utan garanti på någon leverans.

– Om vi går på basmodellen med månadsabonnemang på 30 000 och uppåt, utan leveranskrav, undrar jag vad vi faktiskt får. Visst, en kommunikationsplattform men inte det vi är ute efter. Gör de något över huvudtaget? Hur vet jag det som kund?

Det Magnus Stein konkret vill ha är:

* Förslag på ett par konkreta storys att få ut: Corporate – svenskt bolag förändrar europeiska juristbranschen. Mot slutkunder – nu är juridiken tillgänglig samt ett antal situationsanpassade stories.

– Som kund skulle jag då vilja ha en målbild: Exempelvis en artikel i DN, en artikel i DI, en i SvD, en i Internetworld, en i Aftonbladet etc, inom x antal månader, säger Magnus Stein.

För att nå detta skulle han vilja se en konkret plan, hur byrån arbetar in det, med pressreleaser, luncher med journalister, samtal och mejl.

– Det vill säga en tydlig plan på hur vi når målbilden, vad som är minimum för att uppdraget ska antas vara genomfört samt till exempel en övre morot eftersom jag förbinder mig att betala än mer då jag är en nöjd kund som fått vad han önskar av upphandlingen, säger Magnus Stein.

Han undrar varför pr-byråerna inte kan vara mer konkreta.

– Jag har upphandlat mycket men aldrig varit med om någon bransch som är så okonkreta, säger han.

Magnus Stein är nära att slita sitt hår av frustration. Återstår att se om någon byrå kan ge honom det han behöver. Fortsättning följer.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.