Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Jag och Robyn har galet kul ihop”

Publicerad: 28 Juni 2013, 21:14

Maria ”Decida" Wahlberg.

Foto: Oscar Stenberg.

Maria ”Decida” Wahlberg är mångsysslaren med stort s. På listan med hennes arbetstitlar finns art director, stylist, koreograf, brand manager för Adidas – och nu senast även musikvideoregissör för Robyn. I helgintervjun med Resumé berättar Decida hur hon lyckas jonglera alla sina uppdrag, hur hon kom i kontakt med Robyn och varför hon inspireras av hip hop-kulturen.


Ämnen i artikeln:

Robyn

Vad jobbar du med i dag?
– Jag avslutar utrullningen av #UShouldKnowBetter-projektet med Robyn och Snoop på nätet. Redigerar och planerar material från den hyllningshow vi gjorde för Jean Paul Gaultier när han öppnade sin utställning på Design-och Arkitekturmuseeet som var "den bästa öppningen av alla" som han uttryckte det själv! Syr ihop en digital strategi för Adidas Originals tillsammans med TVC samt bygger ett nytt ambassadörsprogram för de samma, och intresserar mig i allmänhet mycket för frågor runt frågor runt kultur och näringsliv, konst i marknadsekonomiskt kontext.

Hur lyckas du kombinera alla dina olika uppdrag?

– Det är definitivt stökigt men i skarvarna mellan dem uppstår oftast de bästa idéerna. Den berömda synergieffekten alltså. Jag är rastlös och vill gärna vidare när jag märker att jag börjar bemästra något, jag är inte intresserad av att ha någon fancy titel, jag är intresserad av att göra feta nya saker, inte upprepa det jag redan har gjort.

Varifrån kom ditt intresse för hip hop-kultur?

– För mig handlade hiphop först om trumma, bas och dans, men blev så småningom en kunskapskälla till ett alternativt sätt att se på samhällsstrukturer, och förstå dem. På nittiotalet regnade referenser till Angela Davis, W.E.B. DuBois och andra intellektuella vilket fick oss att tänka kritiskt, ifrågasätta institutioner och tänka utanför det som vi lärde oss i skolan. Hiphopen på den tiden erbjöd en frizon där folk med rötter i hela världen kunde forma sin egen identitet, en kultur som var eklektisk och under ständig förändring och lät sig formas av sina utövare istället för av etablissemanget i samhället.

Hur började du samarbeta med Robyn?

–  Hon ringde mig i slutet av 2009 och ville ha min input på hur dans  skulle kunna vara en del av BODY TALK - albumen och sedan ledde det ena  till det andra.

Hur kommer det sig att du regisserade hennes video?
–  Hon är väl insatt i 2FACED1-tänket runt flytande identitet, när hon  konfirmerade hur lik Pernilla Philip faktiskt är Snoop insåg jag att vi  borde göra 2FACED1 i videoform. I början hade jag tänkt jobba  tillsammans med en regissör men hittade inte riktigt rätt person. Så min  producent Mira Bajagic härjade på mig och sa att jag borde göra det  själv när jag redan hade regisserat live, koreograferat och jobbat med  stillbild i otaliga år. Jag filade på "treatment" och Robyn sa "go" när  vi hade en bra DoP ombord.

Vad innebär din roll som kreativ samarbetspartner?
– Att vi har galet kul ihop, jag litar 100% på Robyns omdöme, vilket gör att vi har en väldigt hög kreativ takhöjd.

Vilka andra artister samarbetar du med?
– TBA, och det är med dem jag genomför mitt nästa projekt.

Vad har du för framtidsplaner?
– Först ha semester,  det var väldigt, väldigt länge sen. I höst blir jag friare än under  våren, kommer att fortsätta jobba med Adidas men som konsult. Sedan ska  jag försöka bli ännu bättre på att förverkliga fler projekt med alla  snillen jag känner runt om i världen, i arbetet med "U Should Know  Better" -videon har vi inkluderat folk från London, Stockholm, Amsterdam  och New York och det har varit grymt kul och givande!

Alexandra Barganowski

Ämnen i artikeln:

Robyn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.