Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Jerlov får 48 711 barn att backa

Publicerad: 13 Maj 2009, 08:31

Volvia vill få fler föräldrar att sätta sina barn i bakåtvända bilstolar. Under våren har Jerlov fått i uppdrag att informera i frågan. Idag når kampanjen sin kulmen.


Ämnen i artikeln:

Jerlov KommunikationMaria Norberg

Kampanjen summeras som Barnsäkerhetens år 2009.

– Uppslutningen är fantastisk. Nu klockan 10 ska 48 711 barn gå en baklängesmarsch på 50 meter, säger Maria Norberg vd på Jerlov.

Kampanjen har drivits helt utan köpt reklamplats. Istället är det sociala medier, en kampanjsajt och pr som fått göra jobbet.
– TV4 sänder från marschen på Djurgården just nu, konstaterar Maria Norberg.

Bakgrunden till kampanjen är en undersökning som visade att 25 procent av föräldrarna placerar sina barn i framåtbända bilstolar.
– Vi såg att det var det största problemet. Det är ett bra tema att jobba med. Vi har också tipsat förskolorna om sånger som går att sjunga baklänges.

I kampanjen har Jerlov skapat en Facebook-grupp, som nu har runt 900 medlemmar. Dessutom har Volvia varit aktiv och kommenterat och deltagit i diskussioner i frågan på bloggar och i diskussionsforum.

Över 1000 förskolor har anmält sig på kampanjsajten,
– Efter dagens marsch kommer de att få möjlighet att få mer informationsmaterial och kunna ordna egna informationsträffar.

Kampanjsajten hittar du här

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.