Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

"Jihde fjantar omkring"

Publicerad: 17 September 2010, 08:46

En upp och nedvänd valrörelse, inte bara på affischplats. De rödgröna i opposition har hamnat i försvarsställning, alliansen på offensiven. Dr Val summerar valrörelsens lyckade och mindre lyckade drag.


Ämnen i artikeln:

Val 2010Dr Val

Sämsta påtryckarkampanj 1 : Skattebetalarnas försök till ironisk kampanj i våras genom att kräva höjda skatter. "Samhällsdebattören" Mats Rosin och Skattebetalarnas kampanj missade målet helt.

Sämsta påtryckarkampanj 2: LOs annons- och webbkampanj KallaSverige.se. Blev aldrig annat än iskall. Liksom LOs upp och nedvända affischer på Anders Borg med flera.

Sämsta partikampanj : Socialdemokraternas annonser med Thomas Östros "Det är en dag imorgon också". I hård konkurrens med samma partis "Tillväxt sedan 1889" och "Vi kan inte vänta".

Mest hypade medieval som kroknade : Sociala medier, Twitter, Facebook och bloggar. Rundgång i systemet. Som att sitta inlåst i en valstuga hela dagen.

Partiledarnas mest okända vapen : GI-bantning (Göran Hägglund, Jan Björklund och Lars Ohly gör det).

Mesta M-orden : Låt det flyta

Mesta S-orden : Mosa Mona-kampanj

Bästa mediegrepp : Expressens valstuga

Bästa och mesta väljarservice från media : SR och SVTs Valpejl som redovisar det mesta om valets kandidater.

Mesta mediekritiken : Åsikterna om Expressens valbevakning av Mona Sahlin.

Mest anonyma  : Den allierade journalisten. Anonyma journalister som kritiserar Mona-bevakning. Blir det AJ-möten efter valet? "Mitt namn är XX och jag är allierad journalist".

Bästa valhetsare : rödgröna Alliansfrittsverige.nu. Bröt igenom tristessen i valrörelsen med flera kul grepp och motståndargranskning.

Bästa valanalys på nätet : campaign dossier som dissekerat valfilmer, strategier och knep under valrörelsen.

Mesta mediemiss 1 : TV 4 som bestämde att partireklamen inte fick visas före, under eller efter nyhets- och samhällsprogram. Risken är ju uppenbar att någon som är intresserad av valet ser den då...

Mesta mediemiss 2 : TV 4s beslut att stoppa Sveridemokraternas film gjorde att reklamfilmen raskt sågs av över en halv miljonmänniskor på nätet.

Sämsta utfrågning : TV4s. Bingo-Lotto´s Leif "Loket" Olsson (som skötte TV4s partiledarutfrågning 1998) - kom tillbaka! Som Johan Ingerö skriver: "TV 4 förefaller ha jobbat ihjäl sig med formatet, men glömt bort frågeställningarna. Tonläget är snuttifierat, och programledarna håller en oacceptabelt låg nivå. Peter Jihde fjantar omkring som om det vore frågan om Melodifestivalen, Malou von Sivers tycks sätta någon slags ära i att inte låta någon prata till punkt, och Jenny Östergren är så dåligt påläst att jag kommer på mig själv med att treva efter skämskudden.

Sämsta valprogram : Peter Settmans "Elfte timmen". Försöket att skoja med valrörelsen saknade helt den viktigaste ingrediensen: humorn. Nu blev det bara pinsamt.

Mest olästa : Partiledarnas böcker. Sahlin, Maud och Wetterstrand kom med böckerna som nu snabbt kan reas eller slumpas bort. Reinfeldts bok var mer en valbroschyr från början.

Mest tillfrågade : Opinionsundersökarnas experter och - som vanligt - Sören Holmberg.

Mest uppmärksammade yrkesgrupp : Butlers, speciell de som vill verka i tunnelbanan.

Mest oväntade valfråga : Den om könsneutrala toaletter (efter S-utspel i Stockholm)

Mesta frånvaron : Thomas Bodström som drog till USA mitt under valrörelsen.

Bästa (?) hygienfaktorn : Fredrik "Tvålen" Reinfeldt. Gled alltid undan och klarade sig med det.

Sämsta Norge-historien : Norska (S) bussar valaktivister till Sverige.

Mesta torsken : Fackombudsmän på Malmskillnadsgatan. Och - enligt Aftonbladet - Sven Otto Littorin.

Minst avslöjande avslöjande : Aftonbladet om de rödgrönas "hemliga valstrategi": Tydliggör skillnaderna mellan blocken, fler annonser och mobilisera kärnväljare. Vilket scoop!

Mesta hamsterattentat : Thomas Johansson (S) som var kampanjledare för Evin Cetins personvalskampanj sprayade fötter utanför riksdagshuset och klagade på att det var svårt att få mediegenomslag: "Om det här inte fungerar för att få genomslag tänker vi börja plåga djur. Vi har funderat på att spraya ihjäl en hamster nästa gång" till makthavare.se.

Mest oväntade valarbetare : Vänsterpartiets strippa i Södertälje.

Dr Val


Ämnen i artikeln:

Val 2010Dr Val

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.