Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag01.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

JKL ska lyfta McDonald's

Publicerad: 18 Augusti 2010, 14:41

McDonald’s väljer JKL som ny pr-byrå. Det nya samarbetet börjar omedelbart och den gamla byrån Prime har fasats ut under sommaren. – Det är en fullservice­byrå som blir en bra partner för oss på flera viktiga kommunikationsområden, säger Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör för Sverige och Norden på McDonald’s.


Ämnen i artikeln:

Åsa JamalMcDonaldsPrimeJKL

truefalse

Åsa Jamal blir kundansvarig

McDonald’s berättade tidigt i våras att de hade sagt upp pr-samarbetet med Prime­, som varat i fyra år för att gå ut i en pitch. Sedan dess har McDonald’s träffat ”många duktiga byråer och konsulter”, enligt Raymond Mankowitz. Prime har inte varit med för att försvara sin kund, det stod klart redan från början.

McDonald’s-ambitionen var att bli klar med pr-upphandlingen före sommaren, men slutstriden mellan tre byråer stod nu i början av augusti.
– Vi har träffat många duktiga byråer och konsulter. Till slut stod det mellan JKL, Hallvarsson och Halvarsson och en tredje byrå som inte vill bli omnämnd, och det respekterar jag, säger Raymond Mankowitz.

Segrande ur striden gick slutligen JKL.
– Det var flera saker som avgjorde frågan. JKL är en stor, kompetent och bred byrå som är duktig inom flera områden, motiverar Raymond Mankowitz sitt val.
– Vi vägde ihop väldigt många olika komponenter, allt från kommunikationsdiscipliner till kompetens och personkemi. Många är duktiga men man måste välja en. Till slut kände jag att JKL vägde tyngst.

Kundansvarig på JKL blir byråns vd Åsa Jamal.

McDonald’s har DDB Stockholm som reklambyrå och OMD som mediebyrå. De planerar inget byråbyte i någon av dessa kategorier.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Åsa JamalMcDonaldsPrimeJKL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.