Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Joakim Mörnefeldt blir vd på National Geographic

Publicerad: 20 februari 2013, 14:26

Joakim Mörnefeldt till Natinal Geographic (bilden är ett montage)

Manpowers förra kommunikationsdirektör, Joakim Mörnefeldt, blir vd för National Geographic Global Exploration Fund i norra Europa.


Ämnen i artikeln:

National Geographic

– Det är jätteroligt att byta spår på det här viset, säger Joakim Mörnefeldt. Det är ett oerhört spännande uppdrag.

Fonden lanserades i Sverige 2011 med stöd från Svenska Postkodlotteriet och är det första av nya regionala centra runt om i världen vilka är till för att finansiera och stödja fältbaserad forskning, miljövård och expeditioner.

– Mitt uppdrag är att göra Global Exploration Fund större bland tänkbara partners och sprida kunskapen om fonden som en bidragskälla får europeiska forskare.

National Geographic har sedan starten 1890 delat ut över 10 000 forsknings- och expeditions-bidrag till ett sammanlagt värde av över en miljard kronor.

– Det är lite av en pojkdröm att få jobba med det här säger, Joakim Mörnefeldt. I synnerhet ser jag fram mot att få jobba med expeditioner. Och redan under den korta tid som fonden varit verksam i Sverige har vi varit med och finansierat 66 forsknings-, miljövårdsprojekt och expeditioner från norra Europa.

Till sin hjälp att utvärderar och utse projekt för finansiering har Joakim Mörnefeldt ett vetenskapligt ”advisory board” som består av ledande forskare från Europa.

Forskare, miljövårdare och äventyrare från 14 länder i nordeuropa kan söka bidrag: Belgien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Island, Irland, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen, Sverige och Storbritannien.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

National Geographic

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.