Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Julia Skotts kritik mot nya pr-byråns inbjudan

Publicerad: 18 Oktober 2016, 07:34

Journalisten Julia Skott sågar Trigger Stockholms inbjudan till panelsamtal.

Foto: Pontus Walck

Trigger bjöd in frilansjournalisten Julia Skott till en paneldiskussion om kroppshetsen i modebranschen – utan att erbjuda ersättning. Sedan undrade de hur en betalning skulle påverka en eventuell publicering. Byrån hävdar i sin tur att det rör sig om ett missförstånd.


Ämnen i artikeln:

TriggerPR-ByråerJournalistik

På tisdagen arrangerar pr-byrån Trigger Stockholm ett panelsamtal om "modebranschens skeva skönhetsideal". Förutom deras kund, det norska klädmärket Kari Traa, består panelen av bland annat Elin Frendberg, vd för Swedish Fashion Council och Natalie Sial, pressekreterare för Ylva Johansson och ordförande för S-kvinnor i Stockholms län.

Trigger har även bjudit in journalisten Julia Skott för att medverka i samtalet. Till vardags jobbar hon på Metro men blev här inbjuden i egenskap av frilansjournalist. I ett mejl till henne, som Resumé har tagit del av, skriver en konsult på byrån:

"Vi vill gärna bjuda in dig till att sitta med vid bordet och vara med i diskussionen. Det finns även möjlighet till egna intervjuer med paneldeltagarna".

Mejlet gjorde henne irriterad eftersom hon som frilansande skribent inte erbjöds någon ersättning för att delta i panelen, medan de andra deltagarna var där inom ramen för sin avlönade arbetstid. Byrån skrev även att hon gärna fick, men självklart inte var tvungen, att skriva något om debatten och den undersökning som ska presenteras.
– Jag menar att en byrå som tar betalt för sitt arbete, och ett företag som arrangerar event som PR, borde betala för medverkan och inte försöka få det till att mitt perspektiv är viktigt och att jag borde ställa upp för att ämnet är behjärtansvärt. Samt då att jag gärna får skriva om det. Det är på noll sätt revolutionerande att försöka bygga marknadsföring på andras gratisarbete. Särskilt inte när man själv får betalt, säger Julia Skott.

När hon sedan tackade nej till medverkan med hänvisning till ersättning fick hon motfrågan: "Okej jag förstår. Hur mycket är kostnaden, och hur påverkar det chansen till redaktionell publicering?".
– Om de tror att en frilansare kan påverka möjlighet till redaktionell publicering har de dålig koll, och om de tror att hen kan/vill påverka det mer eller mindre beroende på ersättning har de ännu sämre koll. Dessutom är det skitmärkligt om jag ska sälja in en text om något som jag själv medverkar i. Trigger hävdar att det hela rör sig om ett missförstånd.

Byråns vd Dora Streiffert menar att de velat bjuda in Julia Skott till seminariet i egenskap av journalist som tidigare har engagerat sig i frågan. Att de inte erbjöd henne någon ersättning handlade om att de inte ville att det skulle framstå som att de betalar för redaktionellt utrymme. Hon förnekar att de senare hade tänkt betala för att Julia Skott skulle skriva om rapporten.
– Vi ville ge journalisten, som tidigare skrivit om ämnet, möjlighet att bevaka och ta del av ett panelsamtal om hur skönhetsideal kan påverka och orsaka psykisk ohälsa, och olika branschaktörers och politikers ansvar och möjlighet att skapa en förändring kring detta. Eftersom vi aldrig skulle betala en journalist för att skriva en redaktionell artikel är det för oss självklart att ingen ersättning kan ges i sammanhanget, säger Dora Streiffert, vd på Trigger Stockholm.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.