Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

K-Rauta stoppar kampanj – varumärket Paolos klipper alla band med Paolo Roberto

Publicerad: 16 Maj 2020, 07:34

Efter nyheten om Paolo Robertos sexköp har han sparkats från TV4, K-Rauta drar tillbaka sin pågående reklamkampanj med medieprofilen, Coop och flera ICA-butiker slutar sälja produkter från Paolos – varumärket som på fredagskvällen meddelade att de bryter alla samarbeten med honom.


Ämnen i artikeln:

Paolo RobertoK-rautaTV4

Under fredagen kom nyheten om att Paolo Roberto gripits för sexköp efter en Razzia i Stockholm, detta hade föregåtts av att boxaren, entreprenören och tv-profilen föregått händelserna med ett långt fördömande inlägg på sociala medier, utan att nämna sexköp. Några timmar efter att riksmedia skrivit att en ”tv-stjärna” gripits för sexköp
gick Paolo Roberto själv ut och erkände att han var den kändis som hade gripits.

Under eftermiddagen intervjuades han av Jenny Strömstedt i TV4, kanalen där Paolo Roberto har uppdrag som programledare för ”Farmen”.

Resumé pratade med krisexperterna Birger Lyckén, Charlie Stjernberg och Jeanette Fors-Andreé som alla var kritiska till strategin.

– När man ska erkänna den här typen av brott vill man att personen i fråga är ångerfull och det går inte att visa i ord utan det handlar om hur man säger det och hur man framstår. Det här känns alldeles för regisserat för att det ska vara trovärdigt. Att han dessutom skyller på ett självskadebeteende och övergrepp, som inte varit kända sen tidigare, gör saken värre, säger Jeanette Fors-Andrée.

LÄS MER: Experterna sågar Paolo Robertos krishantering

Via ett sms förklarade TV4 för Paolo Roberto att han har fått sparken från kanalen, det uppger Expressen:

”Vi har fria och oberoende nyhetsredaktioner som måste svara för sina egna publiceringar. TV4 Media tar kraftigt avstånd från programledarens oförsvarliga agerande och meddelade honom i morse att han inte kommer att leda några tv-program hos oss.”, skrev Charlie Forsberg, kommunikationschef på TV4.

Paolo Roberto plockas också borta som kock på TV4. Även hans recept har plockats bort från receptsajten Köket.se, TV4-gruppens receptsajt.

Även radiokanalen Rix FM har meddelat att de nu avslutar samarbetet.

Byggvaruhuset K-Rauta har valt att dra tillbaka en reklamkampanj där Paolo Roberto har varit ansiktet utåt. I ett internt meddelande uppmanas K-Rautas samtliga butiker att ta bort allt marknadsföringsmaterial med Paolo Roberto, såsom affischer kopplade till reklamkampanjen.

 – K-Rauta har haft ett erbjudande till medlemmar i vår kundklubb om en digital träningstjänst ”15 med Paolo” där Paolo Roberto ger olika träningstips, säger Erik Öhlin, operativ chef för K-Rauta. 

– Så fort vi fick vetskap om det brott Paolo begått och erkänt så var beslutet att avsluta detta samarbete väldigt enkelt då vi absolut inte står bakom dessa handlingar, säger Erik Öhlin.

Sent på fredagskvällen gick matvarumärket Paolos, där Paolo Roberto har varit minoritetsägare, ut med information att de avbryter allt samarbete med sin frontfigur, det skriver Aftonbladet.

– Vi ser oerhört allvarligt på den oförsvarliga handlingen och tar avstånd från både honom och och all form av brottslighet, säger Ken Nygren som är kommunikationschef på Evanoff group AB, som äger den största delarna i ”Paolos” till tidningen

Paolos är som uppbyggt kring Paolo Robertos kärlek till Italien och intresse för matlagning. Varumärket kommer nu att byta namn. Vad produkterna ska heta i fortsättningen är inte bestämt. 

– Vi är lika chockerade av det här som alla andra. Så om jag ska vara helt rak så har vi inte ens börjat fundera på det, men det är någonting vi får tänka på.

Innan beskedet från Paolos tidigare hade då Coop och flera ICA-handlare (Bland annat ICA Maxi i Nacka) meddelat att de slutar köpa in fler varor från varumärket. Även Axfood som äger Willys och Hemköp uppger för Expressen att de har inlett en diskussion om hur de går vidare. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Paolo RobertoK-rautaTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.