Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Kampanj: Ber om ursäkt för våldtäkt på förhand

Publicerad: 19 april 2016, 08:44

Kampanjen "Don't accept rape" har utformat ett antagningsbrev där en skola på förhand ber om ursäkt för att du som blivande student kan bli våldtagen på deras campus. Är kampanjen lite väl hård eller är det rätt sätt att uppmärksamma det sexuella våldet på?


Ämnen i artikeln:

Goodby Silverstein & Partners

I en ny reklam som publicerades i Harvards studenttidning The Harvard Crimson innehåller blivande studenters antagningsbrev något mer än bara ett positivt besked. I brevet får den blivande studenten också en sorts ursäkt på förhand för att personen kan komma att våldtas på studenthemmet under studietiden.

Reklamen, som Adweek skriver om, är framtagen av Goodby Silverstein & Partners som en del av kampanjen "Don't accept rape". Med kampanjen vill man uppmärksamma de sexuella övergrepp som sker på campus i USA. I annonsen, som är utformat som ett antagningsbrev, kan man efter beskedet om att man blivit antagen läsa: "We know that you will make lifelong friends and memories here on campus. We're sorry that one of these memories will include being raped by someone you thought you could trust".

För att få ett mer verklighetstroget grepp om kampanjen har man även filmat ungdomar som öppnar sina antagningsbrev. Inför kameran läser de upp brevet, som är mycket mer än bara ett positivt besked.

Så här såg annonsen ut, och videoklippet hittar du längre ner i artikeln. Är kampanjen för hård eller lyckas de slå huvudet på spiken?

Louise Lindberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.