Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Kampanj ska sätta stopp för det sexuella våldet

Publicerad: 19 juni 2014, 09:38

Kampanjen #samtycke sprids i sociala medier

Kreatörerna i Hybris och Föreningen Storasyster släpper kampanjen #samtycke mot det sexuella våldet. Kampanjen kommer efter den kritiserade våldtäktsdomen i Lund.


Kreatörstrion Hybris består av bland annat av Cecilia Fors känd för Resumés läsare som skådespelaren bokom karaktären "Cindy" i Ica:s reklamsåpa. De övriga två kreatörerna är Maria Kihlberg och Hordokht Moravejzadhe.

I samarbete med Föreningen Storasyster har de gjort en kampanjfilm för sexuellt samtycke. Här uppmanar de allmänheten att visa sitt stöd för initiativet genom att ta en bild på sig själva ovanifrån, liggandes på en kudde.  Kampajen har redan fått uppmärksamhet på Instagram och Facebook under hashtaggen #samtycke.

– Att vi gör just en film är för att det är i rörlig blid vi oftast jobbar i. Vi tror att just film är effektivt och når ut till många.  Vi i Hybris har erfarenheter av brist på sexuellt samtycke under vår ungdom och övre tjugoårsåldern.  Jag personligen har hamnat i många situationer när jag var ung där jag egentligen inte ville, det gick för fort fram eller sexet var på ett helt annat sätt än jag hade föreställt mig, säger Maria Kihlberg till Resumé och fortsätter:

– Jag ville känna efter och från killen sida var det rakt på och ganska brutalt. Sex handlar om samtycke, att känna in, ha lust, respekt och närvaro. Utan att moralisera vill vi belysa att det är lungt att säga nej och att det är lungt att fråga och ta sitt ansvar.  Grunden är att stå för sina känslor och känna in.

Med kampanjen vill Hybris och Föreningen Storasyster inte bara nå ut till de som redan stöder frågan, utan också till unga som inte pratar om sex eller kanske håller uppe en fasad för sina vänner. Filmen ska beröra och därmed påverka diskussionen om sexuellt samtycke.

Tidigare i år gjordes en uppmärksammad manifestation vid Medborgarplatsen och problemet uppmärksammas mer frekvent i media än tidigare. Varför tror ni att frågan om sexuellt samtycke kommit på agendan just nu?
– Det är som att släppa ut en propp... Några började prata om det och där av började frågan cirkulera. Vi personligen har burit ämnet med oss länge och att det blev just nu vi gjorde filmen och kampanjen är en lycklig slump.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.