Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Kampanjen som ska värva fler sjuksköterskor till SÖS

Publicerad: 20 Januari 2015, 16:08

Kampanjbild

På Södersjukhuset driver man ett internt utvecklingsarbete för att förbättra arbetsmiljön. En central del i arbetet är att rekrytera fler sjuksköterskor. Nu går man ut i en kampanj riktad till sjuksköterskestudenter med budskapet "välkommen till vårdens kanske trevligaste arbetsplats".


Arbetsmiljön är viktig för att värva nya medarbetare. Samtidigt är personalbrist ett av de största hoten mot en god arbetsmiljö. På Södersjukhuset har man lagt fram en långsiktig aktivitetsplan för att nå målet att bli vårdens trevligaste arbetsplats.

Just nu pågår ett stort antal interna förändrings- och förbättringsprojekt. Det handlar om allt från ledarskapsutveckling och kompetensutveckling för personalen till att renovera och bygga om sjukhuset.  Byrån bakom kampanjen är Spider.

Med kampanjen ska man profilera Södersjukhuset som en bra och attraktiv arbetsgivare:

– När vi pratade med personal på SÖS framträdde bilden av en arbetsplats där många trivs med både arbetssituation och kollegor, ganska långt ifrån den mediala bilden av vården. Många återkom just till ordet "trevligt", säger Anders Granström, projektledare på Spider i ett pressmeddelande.

Till kampanjen hör också en tydlig intern del där personalen tackas för deras bidrag till att göra Södersjukhuset till vårdens trevligaste arbetsplats. "Trevligt" är också det ord som kampanjen kretsar kring. Och för att visualisera det trevliga är den gjord av – stickgraffiti. På Spider har man låtit "sticka in" ett antal vårdrelaterade föremål som ska användas i aktiviteter i anslutning till sjuksköteskolor runt om i Stockholm.  

– Stickgraffiti är ett sätt att väcka uppmärksamhet. Det signalerar också de mjuka, trevliga värden som Södersjukhuset står för. Dessutom förstärker det den "söderanda" som vi vill få fram, säger Karin Leander, art director på Spider i en kommentar.

En central del i kampanjen är trevlighetstestet, ett självtest som undethållande och ovetenskapligt mäter hur trevlig man är. Förhoppningen är att många på SÖS gör det, tycker att det är kul, delar det på Facebook och skickar det vidare till sina sjuksköterskekompisar på andra sjukhus.

– Kampanjen innebär också startskottet för ett långsiktigt arbete med att knyta kontakter och skapa ett nätverk med sjuksköterskor som kanske jobbar någon annanstans idag, men som skulle kunna tänka sig att börja på Södersjukhuset framöver, säger Hanna Ahonen, Kommunikationschef på Södersjukhuset i en kommentar.

Arbetsgrupp
Kund: Södersjukhuset  Ansvarig: Hanna Ahonen, kommunikationschef, Södersjukhuset. Byrå: Spider Stockholm Arbetsgrupp: Anders Granström, projektledare, Karin Leander, AD,  Per Hyberg, copywriter, Kalle Ljungberg, produktionsledare,  Matthias Grönwall, grafisk formgivare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.