Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Kampanjnotan: 20 miljoner

Publicerad: 11 Augusti 2010, 11:22

Alliansens fyra partier satsar 20 miljoner kronor på en gemensam kampanj som ska pågå till valdagen. Grundtemat är att den 19 september är ett vägval om Sverige ska gå framåt eller bakåt. De fem veckor som återstår fram till valet ska kampanjen synas på annonsplats och utomhus.


Ämnen i artikeln:

Val 2010Alliansen

En av Alliansens valaffischer.

Alliansen presenterar nya valkampanjen. Foto: Janne Sundling.

På en presskonferens i dag presenterade de fyra partisekreterarna i Alliansen kampanjen. Alliansen har avsatt 20 miljoner till den gemensamma kampanjen.

Förutom annonser i dagstidningarna och utomhusreklam ska pengarna också finansiera gemensamma Alliansträffpunkter i citylägen i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Men när de skaffar sig en Allianskassa är det Moderaterna som största parti som får stå för merparten av pengarna. Partierna bidrar enligt valresultatet 2006, vilket gör att Moderaterna står för 11 miljoner.

Världens rikaste parti, Centerpartiet, kommer däremot ganska billigt undan och betalar liksom Folkpartiet och Kristdemokraterna tre miljoner var.

– Vi har gjort en fördelning som alla är nöjda med, säger Erik Ullenhag, folkpartiets partisekreterare.

– Vissa är mer nöjda än andra, konstaterade Moderaternas Per Schlingmann.

Kampanjen som görs av Alliansens byrå Garbergs bygger på temat framåt eller bakåt i olika varianter.

– Valet den 19 september blir ett vägval. Vi ska hela tiden ställa frågan om vi ska framåt eller bakåt, till exempel genom frågan "Bidrag eller fler jobb?", säger Per Schlingmann.

Men trots att Alliansen enligt de senaste opinionsmätningarna har en ledning framför de rödgröna, tar partisekreterarna inte utgången för given.

– Det krävs en maximal moblisering inför valdagen. Allat tyder på att valet blir väldigt jämnt, säger Erik Ullenhag.

– Varje minut under valrörelsen kan vara avgörande, säger Per Schlingmann.

De sista två veckorna kommer partiledarna, statsråden och andra toppkandidater åka runt på gemensamma bussturnéer genom landet. Kristdemokraternas partisekreterare Lennart Sjögren som just släppt en iPhoneapp med partiledaren Göran Hägglund i bästa skämtlynne avslöjade också nöjt att det snart kommer en Alliansapp.

Någon gemensam tv-reklam blir det däremot inte. TV4s regelverk för politisk tv-reklam tillåter bara partier att boka reklamtid under de fem veckor som är kvar innan valdagen.

"Fönstret", de fem veckor där TV4 sålt reklampaket åt partierna, öppnas på måndag. Men flera partier, som Moderaterna, sparar krutet till de sista veckorna. I Moderaternas fall de sista tre veckorna.

Janne Sundling


Ämnen i artikeln:

Val 2010Alliansen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.