Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Kellogs hotas av bojkott

Publicerad: 11 februari 2009, 07:19

Kellogs sparkade den amerikanske OS-hjälten Michael Phelps som varumärkesprofil efter att han blev påkommen med att röka marijuana. Men nu kritiseras Kellogs och hotas med bojkott.


Vid OS i Peking i förra året tog simmaren Michael Phelps åtta guldmedaljer och blev därmed världens mest framgångsrika olympier.

Phelps är inte bara en bra simmare utan även välartad och hans mamma Debbie fick nästan lika mycket uppmärksamhet. Hon fick flera reklamkontrakt och utsågs av Johnson & Johnson till Mom of the Olympic Games.

Efter OS fick Phleps en rad reklamkontrakt från bland annat Visa och Kellogs .

När News of the World förra veckan kunde publicera en bild på marijuanarökande Phelps slog nyheten ned som en bomb.

Det blev ännu värre när välartade Phelps erkände att han hade rökt på.

Reaktionen kom direkt från Kellogs som bröt kontraktet med olympiern eftersom hans beteende och omdöme inte passade Kellogs. Vilket är lite ironiskt, Phelps fick kritik när han i somras skrev på kontraktet för Kellogs därför att Kellogs Snow Flakes anses som ohälsosamt.

Men krishanteringen hos Kellogs var inte riktigt så genomtänkt som man först trodde. Både allmänhet och krönikörer har gått ut i media och påpekat att Phelps är ung och inte ska kritiseras för hårt.

Intresseorganisationen Marijuana Policy Project, som strider för legalisering av marijuana, fick stort utrymme på CNN  där man kritiserade Kellogs för hyckleri. Phelps dömdes nämligen för rattfylleri när han var 19 år.

Nu uppmanar MPP alla marijuanarökare i USA, vilket är rätt många, att bojkotta Kellogs.

Men det är inte bara intresseorganisationer med politiska syftet som vill bojkotta. Skribenten Lee Stranahan uppmanar till bojkott i ett inlägg på Huffington Post. Han menar att Kellogs säljer högst ohälsosam mat som kräver att man röker på för at få ned.

Phelpsaffären sprider sig nu till övriga familjen. Om nu Michael Phelps dåliga omdöme kan skyllas på hans ungdom menar nu Adweeks blogg Adfreak att mamma Debbie, som näst intill agerat som manager för sin son, borde ha haft bättre koll på sin son. Om någon borde bli av med sina reklamkontrakt är det hon.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.