Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Kents attacklansering

Publicerad: 16 juni 2010, 11:24

Den 30 juni släpps Kents nya skiva. Den förra kom i november – ovanligt snabba ryck i dagens skivbransch och något som skivbolaget inspirerats av i markndsföringen. – Vi har avsiktligt gjort det som en attacklansering. Det ska kännas roligt, oväntat och okonstlat, säger Magnus Ribbeklint marknadsdirektör hos Sony Music Entertainment i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Sony Music

Kent släpper en ny skiva sista juni. Bandets hemsida är den viktigaste marknadsföringskanalen.

Nya albumet.

Bandet själva har ett sinne för PR och har målmedvetet och långsiktigt arbetat upp sin status och sitt välsmorda marknadsföringsmaskineri.

Allt kretsar kring Kents officiella hemsida:
– Informationen har koncentrerats till hemsidan. Fansen vet att det är där man får information först och det är även dit journalisterna går. Under den närmaste tiden kommer sidan ha 100 000 unika besökare i veckan. Det är en väldigt stark plattform att marknadsföra sig på, säger Magnus Ribbeklint.

Att all information kommer direkt från bandet och deras egen hemsida ska skapa en känsla av intimitet, att vara med i en exklusiv skara som tar del av något hemligt. Samtidigt är det ett väldigt öppet och direkt sätt att kommunicera på, förklarar Magnus Ribbeklint.

Han återkommer hela tiden till fansen, de är viktigast att marknadsföra sig mot, inte medierna.
– Fansen ska vara bärare av informationen. De ska prata med varandra. Fokus ska ligga på musiken inte massa översmarta budskap.

I vanliga fall är marknadsföringen av en ny Kentplatta ett omfattande projekt med planeringsmöten och inspirationsresor. När ”En plats i Solen” släpps den 30 juni kommer den tätt i hälarna på ”Röd” som kom i november.

Det är något skivbolaget tagit fasta på i marknadsföringen. De valde att släppa ut all information om skivsläppet direkt och kort före produkten finns i butik.
– Vi har frångått mallen för ett skivsläpp. I vanliga fall gör man ett tillkännagivande sex månader i förväg. Ingen har väntat sig en ny Kentplatta så snart. Vi behöll överraskningsmomentet och på så sätt försöker fans och media aktivt komma i kapp nyheten, istället för att vi under lång tid ska försöka jobba upp en nyhet.

Valet var mycket lyckat enligt Magnus Ribbeklint
– Mottagandet var väldigt, väldigt bra. Det räckte med att googla efter att vi släppt nyheten så fick man flera tusen träffar på bloggar och sajter som skrev om det.

Sedan erkänner han att det är ett tacksamt uppdrag att marknadsföra ett så populärt band som Kent. Man behöver inte pracka på någon information – de vill ha den själva.
– Så är det. De har jobbat upp sin status under femton år och har en närhet till fansen.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Sony Music

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.