Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Kinesisk skojätte till Sverige

Publicerad: 12 maj 2011, 11:17

I helgen anordnas STHLM Wrestling i Stockholm. Sponsorer för brottargalan är en av Kinas största skotillverkare Warrior Footwear som i vår sjösätter sin Sverige-lansering.


På lördagskvällen kommer en stor wrestlinggala till Stockholm- ”PAYBACK 7”. Sponsorer för organisationen STHLM Wrestling är Warrior Footwear, en av Kinas äldsta och mest burna sneaker. Idag är skomärket främst ett hipstermärke som bärs av medelklassens klubbkids i Shanghai och Peking. Men också många av de äldre kineserna eftersom skomärket grundades redan 1935.

Varför valde ni att sponsra wrestlingen?
– Wrestling är ett unikt event i Stockholm. Här möts alltifrån synthare, punkare och tatuerade tjejer. Det är den perfekta plattformen för oss just nu, säger Warriors pr-chef Aaron Eklöf.

– Det är en intressant alternativ konstform som inte riktigt är socialt accepterad i Sverige. Vi gillar wrestlingens alternativa image. Sen har Wrestlingen också en asiatisk koppling. Den har en lång historia i Asien där man blandade kampsport med underhållning, säger Warriors svenska vd Harald Axelius.

Under har Warrior Footwear börjat etablera sig i Sverige som ett lågprisalternativ till de kända skojättarna. Man har redan kontrakt med ett tiotal återförsäljare runtom i Sverige.
– Det tar tid att etablera ett nytt skomärke. Vi kommer alltid att vara ett alternativt skomärke för de mest skointresserade

Hur kommer ni att växa inom tre år i Sverige, realistiskt sett?
– Vi kommer att lansera fler modeller och hoppas kunna konkurrera med de stora märkerna. Vår basketsko WB1 har fåt bra respons bland återförsäljarna och sålt över förväntan, säger Aaron Eklöf.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.