Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Klagade på SvD:s kaffe – fick espressokit

Publicerad: 11 augusti 2015, 15:16

Det lönar sig att klaga på kaffet

Foto: Per Gudmundsons Twitter

Under senaste sparpaketet började Svenska Dagbladet spara in på kaffemaskiner, något som fick ledaskribenten Per Gudmundson att gå i taket. Lavazzas pr-avdelning hörde ropet på hjälp och har nu sänt Gudmundson ett komplett espressokit.


Det var den 4 augusti som Svenska Dagbladets ledarskribent Per Gudmundson skrev en ledare om dåligt kaffe hos sin arbetsgivare. Han förklarar att SvD klarat sig förvånansvärt bra i det stålbad som tidningen går igenom. Det finns egentligen bara ett problem – kaffemaskinerna har åkt ut och ersatts med bryggkaffe.

– När ledningen sparade bort kaffemaskinerna kunde jag inte hålla mig längre. Kaffet blev dessutom ett bra tillfälle att skriva om en av nationalekonomins fäder, David Ricardo, och hans förklaring av komparativa fördelar. Högbetalda specialister ska inte behöva lägga arbetstid på att sköta pentryt och koka kaffe - det är inte ekonomiskt rationellt, säger Per Gudmundson till Resumé.

Italienska kaffetillverkaren Lavazza var inte sen på bollen utan har nu uppfyllt Per Gudmundsons önskan om riktigt kaffe. Han mottog idag ett espressokit med porslin, kaffeampuller och socker från Lavazza Nordic.

– Jag skrattade högt när jag kom till vaktmästeriet för att hämta budet. Vaktmästaren garvade också - han hade också läst artikeln, säger Per Gudmundson och fortsätter:

– Det är ju ett litet etiskt problem med sådana här gåvor. Jag uppskattar förstås humorn, men det innebär nog att jag inte kan skriva om Lavazza, om jag någon gång hade tänkt det. Samtidigt vore det väl synd om apparaten inte kom till nytta när den nu är här. Jag ska höra med fastighetsavdelningen om kaffeapparaten kan ställas in i pentryt.

Resumé har även sökt Lavazza för en kommentar.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.