Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Klassiskt varumärke återuppstår

Publicerad: 3 December 2013, 08:10

Gränges nya logotyp

Sapa Heat Transfer byter namn till Gränges som en del av Sapa-koncernen omstrukturering. Gränges blir det nya varumärket för verksamheten i Sverige och Shanghai som tillverkar aluminiummaterial för värmeväxlarindustrin.


Ämnen i artikeln:

Blink

Sapa-gruppen delas upp i två delar. Den ena delen går ihop med Norsk Hydro och behåller varumärket Sapa.  

– Gränges försvann som varumärke år 2000. Nu är det dags att återuppliva det. Det nya Gränges är helt specialiserat på aluminiummaterial för värmeväxlare. Ungefär hälften av alla bilar i världen har material från oss i sina kylare, säger Johan Menckel, Gränges vd i ett pressmeddelande.  

Strategi- och designbyrån Blink ligger bakom namnbytet, varumärkesstrategi, logotyp och visuell identitet.

– Det har varit en spännande resa att tillsammans med ledningen mejsla fram en ny varumärkesstrategi för det anrika Gränges. Namnprojektet blev enkelt när det visade sig att rättigheterna till Gränges fanns kvar med dotcomadress och allt, kommenterar Tomas Conradi, strategiansvarig på Blink.  

– Vår specialiserade verksamhet får nu en egen identitet. Med den nya logotypen och den grafiska profilen vill vi visa på både tradition och nytänkande. Vi på Gränges står för en industriell hantverksskicklighet inom valsade aluminiumprodukter som gör oss ledande i världen. Innovative Aluminium Engineering sammanfattar ganska väl vad vi vill leverera till våra kunder, säger Johan Menckel i en kommentar.

Arbetsgrupp BLINK
Tomas Conradi, varumärkesstrategi
Robert Gardfors, design
Magnus Åström, design

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Blink

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.