Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”Klimatpositiva” varumärken ifrågasätts – igen

Publicerad: 21 Oktober 2019, 06:22

Annons från Max från tidigare i år. Sägningen "varje tugga bidrar till ett bättre klimat" har man slutat använda sedan frasen fälldes av Reklamombudsmannen.

Fler kallar sig klimatpositiva, vilket nu ifrågasätts i DN, influencern Joakim Lundell utreds för förtal och Omnicoms intäkter planar ut. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ArlaPR

I takt med att intresset för klimatet har blivit större har det blivit alltmer populärt att som varumärke kalla sig "klimatpositiv", eller åtminstone "klimatneutral". Men vad betyder det egentligen och kan man som kommersiellt företag någonsin vara positiv för klimatet? De här frågorna ställde Resumé Insikt sig i ett antal artiklar som publicerades redan för ett halvår sedan. Där fick också begreppen kritik för att vara vilseledande.

– Det är ju jättebra att Max vill kompensera för sina utsläpp. Men jag tycker att det skaver att säga att man räddar klimatet för varje tugga man tar. Vi behöver ju både äta mindre kött och skapa sänkor, till exempel genom att plantera träd. På samma sätt är det jättebra om privatpersoner som flyger klimatkompenserar. Men vi räddar ju inte klimatet genom att flyga mer, sa Lars Zetterberg, klimatpolitisk expert på IVL Svenska Miljöinstitutet till oss då.

Nu skriver Dagens Nyheter om begreppet. Flera forskare ställer sig frågande till de skogsprojekt som flera varumärken använder sig av för att suga koldioxid ur luften. I artikeln hänvisas till en studie som intervjuat 56 småbrukare i Plan Vivo-projektet Trees for global benefit som bland annat används av Max Burgare, Arla och Arvid Nordquist. Flera av dem är missnöjda med betalningar och brist på information och några har avverkat sina träd i förtid. Den långsiktiga klimatnyttan är också osäker eftersom träden ska stå kvar i minst 25 år, men bönderna får bara betalt för tio.

Kedjans hållbarhetschef Kaj Török säger till DN att trädplantering är det enda sättet att binda koldioxid från atmosfären och att han blir matt av alla försök att kritisera träden. Max Burgare kallar sig fortfarande klimatpositiv, men har backat från sägningen "Varje tugga bidrar till ett bättre klimat", sedan de fälldes av Reklamombudsmannen i våras.

– Vi använder inte den meningen längre. En enorm bevisbörda ligger på oss för att kunna säga detta i en 15-sekunders reklamfilm. Vi låter tredjepartsgranska att vi går längre än standarden för att bli klimatneutral och då är man i det klimatpositiva området, säger han till tidningen.

Influencern Joakim Lundell utreds för förtal
Youtube-stjärnan Joakim Lundell har hängt ut en tidigare samarbetspartner som bedragare och narkotikamissbrukare. Detta har fått till följd att en förundersökning om förtal har inletts. Mannen som hängts ut mår dåligt efter videorna.

– Mitt liv har gjorts om till ett mindre helvete. Det är väldigt svårt att värja sig mot anklagelserna, säger han till Medierna i P1.

Joakim Lundell är dock inte ångerfull.

– Gör man skit får man ju räkna med att folk reagerar. Det är fan inte mitt fel att jag har en miljon följare, säger han till radioprogrammet. Så fort Joakim Lundell nämner något om någon annan då är det så jävla synd om personen.

Omnicoms intäkter planar ut
I förra veckan släppte Publicis Groupe sitt resultat för det tredje kvartalet och nu är även Omnicoms siffror för samma period tillgängliga. Omsättningen Q3 landade på 3,62 miljarder kronor (3,71 miljarder kronor motsvarande period förra året.) Per aktie landade vinsten på 1,32 dollar, vilket slår förväntningarna på 1,30 dollar per aktie. Detta att jämföra med samma period förra året, då vinsten blev 1,24 dollar per aktie. Det skriver Adage.

Instagram testar ny funktion
Nu kan det bli enklare att sortera och plocka bort konton man inte interagerar med. Det skriver Engadget som hänvisar till utvecklaren Jane Manchun Wong, som gjort sig känd för att hitta ännu icke avslöjade funktioner i appar. Funktionen fungerar som så att konton samlas upp i olika grupper och de som hamnar i kategorin "least interacted with" går att avfölja med en enda knapptryckning. Detta är än så länge bara ett test och det återstår att se om funktionen blir permanent framöver. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

ArlaPR

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.