Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Klockren pr-succé

Publicerad: 26 oktober 2010, 13:58

Snacka om pr-succé. Svenska klockan Triwa hyllades i Martha Stewarts tv-show inför mångmiljonpublik i USA. – På en dag ökade försäljningen och trafiken på sajten med flera hundra procent, säger Ludvig Scheja, kreativ chef på Triwa.


Harald Wachtmeister och Tobias Ericsson med Martha Stewart. Foto: Courtesy of David Russell/The Martha Stewart Show

Triwa, som startades 2007, arbetar intensivt med pr, men ratar reklam i traditionella mediekanaler.

Företaget har fått oväntad och mycket effektiv draghjälp i USA av tv-stjärnan Martha Stewart som blivit fullständigt frälst av armbandsuret som finns i många olika färger.

– Hon skaffade en klocka när hon bodde på hotell Lydmar när hon var på Stockholms-besök för någon månad sedan, säger Ludvig Scheja.

Förra veckan, när två av Triwas grundare – Harald Wachtmeister och Tobias Ericsson – var i New York för att leta distributörer, blev de inbjudna till Martha Stewarts show.

I sändningen visade Martha Stewart upp klock-kollektionen och tog upp Harald Wachtmeister och Tobias Ericsson inför publiken.

Triwa som har åtta butiker i USA ökade sin försäljning i landet dramatiskt efter programmet.

–  På en dag ökade försäljningen i USA och trafiken på vår sajt med flera hundra procent, säger Ludvig Scheja.

2009 hade Triwa en omsättning på 20,8 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 7,4 miljoner kronor. Målet är att nå en omsättning i år på 50 miljoner kronor.

Triwa finns på 18 marknader.

Se inslaget här

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.