Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Klyschor om Dressmanns Zlatan-projekt

Publicerad: 16 December 2014, 14:14

Foto: Colourbox.

Igår kunde Resumé rapportera att Zlatan Ibrahimovic startar ett eget sportvarumärke ihop med den svensk-norska klädkedjan Dressmann. Det hela sker inom ramen för ett join-venture-bolag Varner Ibrahimovic AS. I pressreleasen kom Zlatan med rena corporate-jargongen.


Ämnen i artikeln:

DressmannZlatan Ibrahimović

"För mig är det stort att starta ett bolag inom sport tillsammans med Dressmann. Deras företagskultur och vinnarmentalitet matchar mig perfekt, att de dessutom är ett företag för folket gjorde valet av partner enkelt för mig".

Så lät kommentaren från Zlatan i pressreleasen.

Har Zlatan verkligen sagt det här? Han är väl mer känd för onliners och liknande?
– Ja, det är hans egna ord, säger Knut Vidar Nilsen, som är marknadsdirektör på Dressmann.

Men det är inte så han brukar uttrycka sig i media precis?
– Nej, men det är han som säger det. Zlatan är otroligt kompetent och vi matchar varandras värderingar, säger Knut Vidar Nilsen.

Han uppger att man inte ska tolka avtalet med Zlatan som reklamsamarbete, utan att det handlar om att utveckla ett varumärke – inget annat.

Dressmann har heller ingen byrå eller liknande inkopplad, utan sköter det hela inhouse.

Zlatan talar i F&B-reklamen för Volvo "Made by Sweden"om hur mycket han gillar Sverige och att han vill leva och dö där. Han lever i Paris och nu startar han ett samarbete med ett norskt bolag?
- Det får väl egentligen Zlatan själv tala om, men han har valt oss för att vi är stora i Sverige, säger Knut Vidar Nilsen.

Han uppger att Dressmanna har cirka 220 butiker i Sverige – företaget har två kedjor: Dressmann och Dressmann XL – och det är 50 procent mer butiker än i Norge.

Knut Vidar Nilsen är ytterst fåordig när det gäller detaljer om det nya bolaget – han vill inte berätta vad sportmärket ska heta, när det kommer och hur många som ska jobba i det nya bolaget.

Han vill heller inte gå in på målsättningarna med detsamma.

– Dressmann ser det som en fantastisk möjlighet att få jobba med Zlatan. Vi är en butikskedja för folket och han är också genuint intresserad av att nå ut till folket, säger Knut Vidar Nilsen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.