Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Kommdirektörer får en miljon mindre

Publicerad: 24 April 2014, 14:31

En miljon kronor per år. Så mycket mindre får kommunikationsdirektören i lönekuvertet i förhållande till exempelvis finansdirektören. Det visar en ny rapport från akademikerfacket för kultur och kommunikation, DIK.


DIK har undersökt OMX-börsens 93 största bolag sett till omsättning och  tittat på utbildning, inkomster och status för finansdirektörer  respektive kommunikationsdirektörer.

Undersökningen visar tydliga  skillnader mellan de både grupperna trots att kommunikation ofta uppges  som ett högprioriterat område, enligt DIK.

Den visar också att  kommunikationsdirektören oftar saknar en given plats i koncernledningen –  hälften av företagen hade med sin kommunikationsdirektör i  ledningsgruppen.

Finansdirektören fanns däremot representerad i samtliga  av företagens ledningar.

Konsekvensen är att  kommunikationsdirektören får mindre möjlighet att påverka och bidra till  att företagets mål och verksamhet, vilket gör att deras kompetens inte  nyttjas fullt ut, enligt DIK.

– Att kommunikationsdirektörerna inte  ges full tillgång till beslutsfattandet genom representation i  ledningsgruppen är inget annat än ett regelrätt resursslöseri som på  sikt utgör ett hot mot svensk innovations- och konkurrenskraft. Sverige  är ett litet exportberoende land, säger Karin Linder, förbundsdirektör  på DIK i en kommentar.

Undersökningen visar att det finns en  otydlighet kring kommunikationsfunktionen i ett bolag – hos samtliga  undersökta bolag var det enkelt att identifiera vem som ansvarar för  bolagens ekonomi, medan ansvaret för kommunikationen var betydligt mer  otydligt.

Det fanns även 13 olika titlar kopplat till finansrollen,  medan kommunikationsdirektörerna hade 47 olika titlar, enligt  undersökningen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.