Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Konsulten om Nordeas pr-kris

Publicerad: 18 oktober 2011, 14:16

I gårdagens Aktuellt är Nordea föremål för en ordentlig granskning. Bland annat framkommer att Nordeakunder knappt har fått någon vinst och i andra fall gjort rena förluster. Finansmarknadsminister Peter Norman (M) gästar programmet och delar ut kritik mot banken.


Ämnen i artikeln:

AktuelltNordeaWeber Shandwick

Finansmarknadsminister Peter Norman gästade Aktuellt i går och delade ut kritik mot Nordea. Foto: SVT.

Tuff pr för statsägda storbanken Nordea i gårdagens Aktuellt. Enligt en granskning i programmet har det förekommit att kunder som placerat i Nordeafonder förlorat pengar. Programmet gästas sedan av finansmarknadsminister Peter Norman (M) som rekommenderar Nordeakunder att byta bank.

– Budskapsmässigt bör Nordea för det första påtala ansvaret varje enskild banksparare har för att förvalta sina fonder samt hur banken arbetar för att förbättra och förenkla för bankens sparare att fatta välgrundade beslut. För det andra bör Nordea svara på frågeställningarna som ställs och ge en korrekt bild av situationen, säger Markus Lindblad, byråchef på pr-byrån Weber Shandwick.

– Målgruppsmässigt måste den egna organisationen med rådgivarna på bankkontoren prioriteras först. När mediebevakningen tonats ner bör man omplacera eller avskeda ansvarig chef för att lägga tyngd bakom vidtagna åtgärder. Vidare ska samtliga intervjuer göras med insikten att de kan användas i med- och motgång. Nordeas koncernchef Christian Clausens leende vid kommentaren om förra årets resultate ger en besk bismak när det spelas upp i case som detta, säger Markus Lindblad.

Är det extra allvarligt när en minister går ut och i princip rekommenderar kunderna att byta bank?

– Ja. Det är dessutom extra anmärkningsvärt när en ägare rekommenderar det egna bolagets kunder att byta bolag. Finansmarknadsministern gör däremot ett i detta fall utmärkt uttalande och ställer sig på spararnas sida och samtidigt påvisar det orimliga med att en stat är långsiktig ägare i banker och samtidigt skall stå på spararnas sida, säger Markus Lindblad.

Vad betyder det att just Aktuellt granskar? Innebär en granskning i det programmet en pr-fara?

– Det är ett utmärkt reportage som borde ha gjorts av Janne Josefsson istället för hans jagande av initiativtagare från Glada Hudik-teatern. Granskningen innebär att Morningstar förstärker sin ställning i Sverige. Att Nordea måste se över sin verksamhet och förbättra sin förvaltning för allas bästa. Rätt hanterat gynnar det i förlängningen även Nordea. Det skulle inte förvåna mig om granskningen är resultatet av ett utmärkt pr-arbete från Morningstars sida, säger Markus Lindblad.

SVT nekar dock till att granskningen tillkommit efter pr-arbete från Morningstars sida.

– Det stämmer inte. Vi började med en egen granskning, säger Johan Winberg Zackrisson som var huvudreporter.

Fotnot: Morningstar är en utgivare av fondinformation.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.