Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Kontakten togs i Cannes förra året

Publicerad: 2 juni 2014, 12:36

Mattias Ronge

Edelmans köp av Deportivo innebär att byråerna går samman och bildar en personalstyrka på 35 medarbetare under namnet Edelman Deportivo. För Resumé berättar Deportivos vd Mattias Ronge om en affär vars första pusselbitar lades redan under Cannes Lions förra året.


Under 2013 år Cannes Lions hade Mattias Ronge och brodern, tillika Deportivos chief creative director Stefan Ronge ett samtal med Edelmans globala kreative chef Jackie Cooper. Under månaderna som följde har Mattias Ronge haft flera möten med Edelmans avgående Sverigechef Linda Waxin som enligt honom har varit en motor i affären.

Vid 12.30 meddelades medarbetarna på Deportivo om att fusionen nu är ett faktum.

– Vi kommer att slå ihop verksamheterna. Vi letar efter en lämplig lokal och kommer att bli 35 medarbetare, säger Mattias Ronge som nu blir general manager för Edelman Deportivo.

Vilka fördelar ger den här affären Deportivo?
–Det spännande med den här affären är att vi kan ta vårt strategiska och kreativa tänk vidare på en europeisk nivå och konkurrera om större konton. Det ska bli superkul. Med de nya resurserna kommer vi att kunna skala upp våra uppdrag i Sverige.

Har ni blivit uppvaktade tidigare?
–Ja det har funnits intressenter. Så blir det med en byrå som jobbar mycket med innovation. Under fyra år har vi byggt upp byrån efter en verklighet där det sker en branschglidning mellan pr och reklam. Så har vi skapat Deportivo och byggt vidare år för år. Det är just det som internationell branschpress lyfter fram. Det här är en helt ny typ av förvärv för Edelman.

–Sedan finns det också en blågul kvalitetsstämpel. Sverige är internationellt känt som en kreativ marknad där det är svårt att sticka ut. Att vinna i Gyllene Hjulet, Guldägget, Spinn och 100-wattaren under samma år är erkänt svårt i ett kreativt föregångsland som Sverige och det är klart att den typen av uppmärksamhet också haft betydelse.

Är du nöjd med prislappen?
– Det vill jag inte prata om.

Är prisbilden en avgörande faktor för att det blev en affär nu och inte tidigare?
– Framför allt handlar vårt beslut att sälja om att vi i Sverige nu ska vara ett nav för verksamheten i stället för eker. Vi har fått förtroendet att utgå från det sättet som vi jobbar på i dag.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.